fredag 8 januari 2010

Svindlande Höjder och Twilight

Den gamla klassikern Wuthering Heights (Svindlande Höjder) skriven av Emily Brontë har kommit ut med en ny twilightinspirerad framsida där det dessutom står att det är Bellas och Edwards favoritbok (boken nämns i Twilightböckerna). Min första reaktion var negativ. Jag tyckte det var löjligt att försöka locka läsare till en bok genom att rida på vågen av en annan. Att skriva att det är två fiktiva personers favoritböcker känns också tramsigt. Men efter en stunds funderande så kom jag fram till att om man bortser att de som gjort det bara tänker på försäljningen, och det skulle visa sig att unga läsare i och med detta skulle välja att läsa boken och upptäcka något nytt så är det ju positivt. Så enbart negativ kan jag nog inte vara. Åsikter någon?




















Källa: www.thetwilightsaga.se

3 kommentarer:

  1. Jag tror att alla inom brancherna film/tv och även böcker rider på vågor andra har skapat. Tror att det är lite av en underförstådd give and take attityd.
    Om detta kan få ungdomar att komma i kontakt med en klassisk bok tycker jag att det är bra.

    Kram Vicki

    SvaraRadera
  2. Anna...detta har jag åsikter om, men det kunde du väl förutspå. Eftersom jag nu precis skrivit klart min kandidatuppsats i svenska i just detta ämnet tycker jag mig ha kunskaper om ämnet. Att det är både Bellas och Edwards favoritbok är kanske att överdriva men ändå inte. Ju längre in i sagan läsaren kommer, ju mer påfallande är det att även Edward hyser varma känslor för Svindlande höjder. Att Bella och Edward tycker om Svindlande höjder handlar inte att de direkt likställer sig med Cathy och Heathcliff men med deras kärlek och därmed tar Bella och Edward ställning till sin egen kärleksrelation utifrån Cathys och Heathcliff.
    Att förlaget är smarta att rida på popularitetsvågen av Twilight är inte fel i detta fall. Det är mer vanligt än folk tror att detta händer i film- och litteraturvärlden. Jag personligen anser att Svindlande höjder är en fantastisk bok och om detta får unga att få upp ögonen för den så tycker jag helt klart att förlaget gjort rätt.
    Det finns många likheter verken emellan och därför tycker jag att twilight-fans borde läsa Svindlande höjder (och Romeo och Julia) för att verkligen förstå Bellas och Edwards kärlek. Det finns en anledning till varför Stephenie Meyer valt att anspela på dessa verk och för att förstå den ska man läsa Svindlande höjder och Romeo och Julia.
    Anna...jag vet att du inte är så förtjust i Svindlande höjder men det är faktiskt en underbar berättelse...kram

    SvaraRadera
  3. Visst anade jag att du skulle ha åsikter om detta ämnet Petra :) Men att säga att jag inte är förtjust i Svindlande Höjder är att ta i. Jag tyckte att det var en bra bok men inte mer än så. Förväntningarna blir ju lätt höga när man ska läsa något så kännt och klassiskt :)Och jag vill ju ha läst dem. Får nog ta och ge mig på Romeo och Julia snart!

    SvaraRadera