måndag 25 januari 2010

Hyfsad Guldbaggegala

Inledningen var en av de bättre jag sett på svenska galor. Jag är svag för sångnummer med roliga texter, särskilt bra tyckte jag det var när Joakim Nätterqvist kom in som sin rollfigur Arn. Det var nog det som toppade när det gällde humordelen. Könsbytarmaskinen funkade inte särskilt bra och de roliga filmerna var väldigt speciella. De var sådär på gränsen då man inte vet om man ska skratta eller bli förfärad. Fast mest skrattade jag. När de gjorde ”Bröllopsfotografen som hatar kvinnor” undrade jag hur publiken skulle reagera. Den var ganska sjuk. ”Apan nummer två” var lite rolig. ”Göta Kanal 4” var inte så kul även om man fattade poängen. När det gällde prisutdelare tyckte jag att Johan Rheborg höll det bästa talet. Dan Ekborg och Pia Johanssons kyss var ganska förvånande. Gladaste prismottagaren måste ha varit den danska producenten till ”Män som hatar kvinnor” när han fick priset för bästa film. Det var härligt att se någon visa riktig glädje bland så många stela och lite tråkiga människor. Glans skötte sig bra även om man tycker det är lite synd att han får vara så pass återhållsam, han är ju så mycket roligare än så. Själva vinnarna kan jag inte uttala mig om då jag inte har sett filmerna. Not to myself: se svenska filmer!

Bästa kvinnliga biroll
Anki Lidén
för rollen som mormor Ingrid i I taket lyser stjärnorna

Bästa manliga biroll
Kjell Bergqvist
för rollen som Jonny i Bröllopsfotografen

Bästa film
Män som hatar kvinnor
Producent: Søren Stærmose
 
Bästa regi
Lisa Siwe
för I taket lyser stjärnorna
 
Bästa kvinnliga huvudroll
Noomi Rapace
för rollen som Lisbeth Salander i Män som hatar kvinnor
 
Bästa manliga huvudroll
Claes Ljungmark
för rollen som Sven-Erik i Det enda rationella

Bästa manuskript
Ulf Malmros
för manuskriptet till Bröllopsfotografen
 
Bästa foto
Hoyte van Hoytema
för fotot i Flickan
 
Bästa utländska film
Det vita bandet
Regi: Michael Haneke

Bästa kortfilm
Skrapsår
av Gabriela Pichler

Bästa dokumentärfilm
Ebbe - The Movie
av Jane Magnusson och Karin af Klintberg

2 kommentarer:

  1. Jag såg inte galan men läste på sydsvenskan.se att de inte var så nöjda över den.

    SvaraRadera
  2. Sydsvenskan tyckte att vi mer och mer försökte efterlikna Oscarsgalan. Och det ser jag, till skillnad från sydsvenskan, som något positivt :)

    SvaraRadera