måndag 4 januari 2010

Fatta eld - Hungerspelen

Första delen i Hungerspelen (som heter just Hungerspelen) av Suzanne Collins var bra. Andra delen, Fatta eld, är fantastisk! Handlingen i böckerna utspelas i en ganska sjuk framtidsvärld som kanske inte är så omöjlig ändå. Folket lever uppdelade i olika distrikt hårt styrda av regimen. För att de ska veta sin plats och påminnas om att de som en gång försökte göra revolt misslyckades hålls varje år något som kallas hungerspelen. Två ungdomar mellan tolv och arton år väljs genom lottning ut från varje distrikt. Dessa 24 deltagare stängs in på en gigantisk spelplats där det sen är döda eller dödas som gäller. Spelen är inte slut förrän endast en deltagare finns kvar. Spelen sker i huvudstaden där det hela ses som en fest och direktsänds i alla distrikt. Naturligtvis visas bara sådant som regimen vill ska visas. Innan själva tävlingen samlas alla deltagarna i huvudstaden tillsammans med sina tränare, stajlister och alla andra inblandade för att göra intervjuer och framträdande. Det är viktigt att utmärka sig och fånga publikens gillande för att få sponsorer som kan skicka värdefulla hjälpmedel under tävlingen.

Första boken var spännande, obehaglig och romantisk. Andra boken är likadan men en nivå högre. Jag fascineras av författarens förmåga. Jag har både gråtit, skrattat (lite) och varit nervös för vad som ska hända när jag vänder bladet. Jag har till och med utropat ”Va?” för jag blivit så förvånad över vad som händer i boken. Och det hör inte till vanligheterna. Man ser miljöerna tydligt framför sig och man lär känna personerna och känner för dem. Jag rekommenderar verkligen er att läsa böckerna. Om du inte alls gillar ettan så strunta i tvåan men om du åtminstone tycker att ettan är okej se ge tvåan en chans. Den är som sagt ännu bättre. Nu ska jag bara klara av att vänta på trean som kommer i augusti. Sen hoppas jag att det bara är en tidsfråga innan de blir filmen. De hade blivit grymt bra det är jag övertygad om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar