måndag 18 januari 2010

Johan Falk

De senaste helgerna har jag sett två av de nyare Johan Falk filmerna – ”Gruppen för särskilda insatser” och ”Vapenbröder”. Jag kan erkänna direkt att jag inte är den som kastar mig över svenska filmer. Inte för att det inte finns några bra, det händer bara inte så ofta att de lockar mig. Jag har för mig att jag tyckte att de tre första filmerna om polisen Falk var helt okej (Noll tolerans, Livvakterna och Den tredje vågen) och det tycker jag att även de här två var. Actionfilmer är väl det jag tycker att svenska filmskapare är sämst på. Ofta låter det löjligt och krystat när de ska vara tuffa grabbar. Så blir det ett par gånger i dessa filmer också. Främst tycker jag att detta dyker upp när poliserna pratar med varandra. När de ska vara lite ”tjena grabben” med varandra eller då det blir lite mycket polistermer. Det låter bara inte trovärdigt. Sen är det något med Jakob Eklund när han pratar som stör mig något så oerhört. Nu är det nog så han pratar på riktigt så det går inte att göra så mycket åt men för mig låter det så fejkat på något sätt. En som däremot är lysande är Joel Kinnaman som spelar Frank Wagner. För mig är det han som gör filmerna. Handlingen har funkat bra i båda filmerna. Ibland blir det dock lite overkligt. Bland annat att de kriminella är så sjukt odiskreta hela tiden utan att någon lägger märke till dem. Som till exempel i ”Vapenbröder” där ca 10 stycken står och lastar bilarna med vapen mitt på ljusa dagen i en helt vanlig gata. Visst de har täckt över vapnen med filtar men vilken människa hade inte reagerat och ringt polisen om man fick syn på 10 mörklädda skummisar med skyddsvästar utanför huset? Nåväl, de funkar ändå som lite lagom underhållning men tänk på att se dem i rätt ordning vilken är som följer

Gruppen för särskilda insatser
Vapenbröder
National Target
Leo Gaut
Operation Näktergal
De fredlösa



5 kommentarer:

  1. Har sett alla, tycker att de är jättebra och Joel aka Frank Wagner är bara så bra, han kommer aboslut bli sveriges nya stora stjärna. Helt klart!
    jag älskar ju annars svenska filmer överlag faktiskt, kanske en av få ;) Men gillar allt från sv komedier till action filmer, det är i allafall väldigt få sv filmer jag inte tycker om.
    Nu ser jag framemot snabba Cash :) Även den nya vampyr filmen daybreakers få se om jag gillar den!? Det återstår att se. Det är många nya filmer på G nu framöver, spännade film år tror jag det blir för oss som älskar filmer.
    Fick frågan häromdagen varför jag går på bio så ofta, och jag svarade eftersom jag varken dricker, röker eller äter kött så unnar jag mig en filmkväll ganska ofta med en lika filmtokig dotter :) Liv är absolut min bästa vän och underbaraste dotter, vi delar verkligen allt i allafall nästan ;)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Annakarin

    Ja jag får nog försöka ge de svenska filmerna en chans. Snabba Cash är jag redan lite misstänksam mot :) Daybreakers har jag inte hört talas om. Den måste jag kolla upp!

    Jag längtar själv väldigt mycket till min dotter blir så gammal att vi inte bara kommer att se tecknade filmer tillsammans.
    kram

    SvaraRadera
  3. Jag tycker också att Johan Falk filmerna är ok inga höjdare men helt klart sevärda. Sen vet jag att min sambo stör sig hemskt mycket på Jakob Eklund. Han blir irriterad bara han öppnar munnen och så väldigt bra skådis är han väl inte heller. Själv längtar jag tills Alice i underlandet kommer med Johnny Depp.

    SvaraRadera
  4. http://www.youtube.com/watch?v=IGrpoxBlCNo

    Daybreakers ovan, har du sett att de har samma ögonfärg som vampyrerna i Twiligt! Kunde de inte ha tagit någon annan ögon färg, typ mer röda eftersom de är blodsugare och inte "vegetarianer" ;)
    Nåja,
    Men det ska bli spännande att se den iallafall.

    Du har iallafall en bra sida & välbesökt av mig som är en filmälskar av stora mått :)

    SvaraRadera
  5. Hmmm.. jag kan inte riktigt bestämma mig vad jag tyckte om trailern. Det var inte "WOW den ska jag se!" men ändå lite intressant.

    Men jag håller med om ögonfärgen, det kändes lite fel.

    Tack för snälla ord om sidan!

    SvaraRadera