söndag 10 januari 2010

Avatar

Något som verkligen kan försämra upplevelsen av en film är att i förväg få höra hur otroligt bra den är. Jag menar inte att Avatar inte skulle vara en bra film för det är den verkligen. Problemet var att så många runt omkring mig hade beskrivit hur fantastisk den var att jag förväntade mig något mer än en bra film. Jag förväntade mig en magisk upplevelse. Sådana förväntningar är svåra, om inte omöjliga, att leva upp till. Jag tror att jag behöver låta filmen sjunka in och sen kanske se den igen för att till fullo uppskatta den. Hade jag inte haft dessa höga förväntningar hade nog även jag kommit ut från bion alldeles storögd av beundran. Men visst var den bra! Miljön är underbar, urinvånarna och alla andra varelser på planeten är otroligt verkliga och snyggt gjorda. Storyn i sig är även den väldigt bra. Man skulle kunna skriva många rader om politik och samhällskritik men det är så tydligt när man ser filmen att jag låter bli. Man blir arg på människan som går över lik för pengar och man känner för urinvånarna som värderar helt andra saker än rikedom, till exempel deras samspel med naturen något som människan numer verkar sakna helt. Filmen berör både innehållsmässigt och pga. det otroliga hantverket. Ett enda minus vill jag ge och det är när det blev lite väl mycket "rambostyle" på slutet. Dock inte från huvudrollen.
Helt klart är att filmen ska ses på bio!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar