söndag 3 januari 2010

Harry Potter

Den sista tiden har jag nästan levt lite i en Harry Potter dimma. Jag beslutade mig nämligen för att äntligen läsa böckerna som jag tänkt göra i hur många år som helst nu. Jag har precis avslutat bok nr 4 (den flammande bägaren) och hoppas snart kunna börja på femman. Samtidigt har vi sett filmerna igen. Ettan till och med fyran såg jag när de kom men femman och sexan har jag nu sett för första gången. Det som slagit mig vi varje film är "Gud vad glad jag är att jag läser böckerna!". Även om jag tycker väldigt mycket om filmerna så ryms det ju så mycket mer i böckerna. Självklart går det inte att få med allt i filmerna, det är jag väl medveten om, men det är så många detaljer som saknas som skulle göra allt så mycket tydligare. Under några av filmerna har jag förklarat vissa saker som jag läst i böckerna för min sambo för att jag tycker att det är viktigt att veta för historiens skull. Trots detta tycker jag att det är underbart att se filmerna, framförallt för den fantastiska miljön. När det gäller scenografi och specialeffekter har jag inte något att klaga på.


När det kommer till skådespelarna så måste jag säga att jag inte tycker att Daniel Radcliffe (Harry) håller rätt igenom. De tillfällen då jag tycker han är som sämst är när han ska visa känslor, till exempel skratta eller gråta. Däremot tyckte jag att han var riktigt bra vid ett tillfälle i sexan (halvblodsprinsen) då han spelar lite berusad. Det är inte alkohol han druckit men det verkar nästan ha samma effekt. Då tyckte jag att han var riktigt rolig. Emma Watson (Hermione) kan vara lite överdriven ibland men det är visserligen hennes karaktär också. För övrigt tycker jag att filmerna är fyllda av lysande skådespelare som alla är väldigt trovärdiga.

Jag har svårt att säga vilken av filmerna eller böckerna jag tycker är bäst. Jag behöver nog både läsa och se dem fler gånger i så fall för de smälter liksom ihop i huvudet. Men helt klart tycker jag att de blir mörkare och mörkare och när det gäller filmerna tycker jag nog att halvblodsprinsen var ”minst bra”. Ska bli kul att läsa boken och se vad jag tycker om den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar