fredag 1 januari 2010

District 9

District 9 är en film som visar människans absolut sämsta sida. Jag visste inte mycket om filmen innan vi började se den. Trodde bara att det var en vanligt action/SF film med ett gäng utomjordingar som kommer till jorden. Men filmen var så mycket mer. Ett rymdskepp går sönder och svävar över Johannesburg. Människorna hjälper de skadade utomjordingarna och sätter dem i ett flyktingläger. Filmen är delvis filmad som en dokumentär vilket gör att det hela känns väldigt verkligt. Det är tydligt att utomjordingarna likaväl kunnat vara någon av alla de människogrupper som fått utstå samma behandling. Den visar också vad som händer med en grupp varelser som blir hopfösta och fråntagna sin frihet. Man får se en ganska tragisk bild av människan där jakten på vapen och makt går före allt. För mig var det lite onödigt mycket blodsprut hit och dit men den annorlunda filmningen och budskapet gör den helt klart sevärd.

http://www.youtube.com/watch?v=d6PDlMggROA


2 kommentarer:

  1. Vad roligt med en ny blogg, kommer absolut att följa denna! Då jag själv är en filmälskare/ slukare av stora mått!!. Det är vi hela familjen!
    Och ja denna film ovan District 9 var klart se värd & annorlunda.

    Nu väntar jag bara att få se Avatar igen fast i 3D jag har sett den och blev alldelles betagen av hur snyggt den var filmad/skapad & dessa otroligt vackra människor i Na´vi folket,.. vilka ögon!!! har du inte sett den så se den :)

    Och sen såklart ser jag mycket framemot uppföljningen på Twilight-saga :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Annakarin!

    Kul att du hittade hit. Och invigde sidan :) Nej jag har inte sett Avatar än men vill VÄLDIGT gärna. Försöker hitta en dag då vi kan få barnvakt så vi kan se den tillsammans.

    SvaraRadera