söndag 30 januari 2011

Kan man skämta om allt?

Efter alla skriverier om Ricky Gervais skämtande om olika kändisar på Golden Globe galan härom veckan kan man ställa sig frågan ”Får/kan man verkligen skämta om vad som helst?”. Mitt svar är ett solklart ”Ja!”. Vad som helst när som helst. Men sen ska det ju vara roligt också. Humor för mig är inte att bara attackera någon. Där måste ju finnas en tanke och finess bakom som gör det till humor. Och det är Ricky Gervais expert på. Jag tycker inte att det finns saker som är för hemska eller sorliga att skämta om eftersom jag tycker att humor kan vara ett sätt att bearbeta saker. Och om det ska finnas gränser, vem bestämmer egentligen då vad man får och inte får skämta om? Tror ni att någon någonsin har skämts för att de dragit en blondinhistoria när jag är i närheten? Varför skulle det vara okej att ständigt dra blondinskämt men inte okej att skämta om invandrare eller homosexuella? Då kanske du säger att blondiner inte är en utsatt folkgrupp. I så fall har du precis bevisat poängen med mitt tankesätt. Jag anser att om du tycker att alla är lika värda då kan du också skämta om dem på samma villkor. Om du säger att det inte är okej att skämta om homosexuella då tycker jag att du gör dem till något annorlunda, något man måste tippa på tå runt. Varför är det okej att skämta om muslimer om du själv är muslim, judar om du själv är jude, dra grova bögskämt om du själv är bög och så vidare men om du inte är något av ovanstående då är det genast mycket allvarligare. Jag tycker att man skapar motsättningar och problem när man ska vara politisk korrekt och bara skämta om saker som är ”okej”. Nej sluta vara så allvarliga, om alla i världen är lika värda så förtjänar alla också att drivas med :)

Ricky Gervais på Golden Globe 2011:

1 kommentar:

  1. Kan inte annat än att hålla med dig anna. Det jag tycker är skrämmande är alla som kritiserar komiker som skämtar om 'förbjudna' saker. Dessa kritiker är i grund och botten så dåliga på att känna på stämningen och kan inte avgöra när en person skämtar om exempelvis en grupp eller om denne person faktiskt kränker någon. Denna oförmåga att kunna känna av stämningen gör att man istället vill sätta sig emot all komik som kan anses känslig eller på gränsen. Men så är människan också den mest reserverade och tråkigaste av alla djurarter. Ses imorrn anna

    SvaraRadera