tisdag 12 oktober 2010

"Harry Brown" (2009)

Om jag fortfarande hade bott inne i stan hade jag nog inte vågat gå ut kvällsrundan med hundarna efter att ha sett ”Harry Brown”. Det är en sådan film som får en att undra vad det är för värld vi lever i. För även om film inte är på riktigt så behöver man ju inte mer än att läsa dagstidningen för att inse att det händer rätt mycket hemskheter här också. När jag såg filmen tyckte jag att den var lite seg och det var lätt att tänka att den hade behövt lite mer action. Men ganska snabbt insåg jag att det inte hade passat med mer action i en film med ett så allvarligt ämne. Filmen påverkar en just för att det inte är coola actionscener med grymma Kung-Fu moves. Det är inte det att den saknar våld, tvärtom är det det filmen handlar om. Men det är inget Hollywood-våld utan mer verklighetstroget och brutalt. Den skiljer sig också från Hollywoodfilmer eftersom ”hjälten”, i detta fall en gammal pensionerad ex-marinsoldat, inte besitter några övernaturliga förmågor. Han är fortfarande gammal och sliten även om hans kunskaper kan göra honom farlig för andra. Sammanfattningsvis: lite seg, mycket hemsk, men väldigt tänkvärd!
Betyg: 4-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar