söndag 17 oktober 2010

Bok: "Dracula"

Jag har länge tänkt ta tag i att läsa Bram Stokers ”Dracula” från 1897. Jag har bara väldigt svaga minnen från filmen och hade nog en uppfattning om hur den skulle vara. Men det var inte alls vad jag hade trott. Jag trodde att boken skulle utspela sig på Greve Draculas slott men det var bara en väldigt liten del, det mesta var sen i London. I bokens inledning följer vi Jonathan Harker, som är den som blir skickad till Transsylvanien, men sen hoppas det friskt mellan olika personer genom deras dagböcker. Jag gillar storyn men tror att den hade blivit mer spännande om det inte hade hoppats mellan så många olika personer och att det inte var genom dagböcker utan mer i "nuet". Sen får man vänja sig vid det gamla sättet och hur de pratar med varandra. En grej jag tycker är lite lustig är hur alla genast blir vänner för livet och minst skulle offra sitt liv för någon den nästan nyss mött. Sen hade jag nog velat träffa själva Greven lite mer, även om han hela tiden finns i bakgrunden. Boken var alltså inte som jag hade tänkt mig men det var kul att ha läst den. Nu måste jag såklart se filmen igen, det får nog bli den från 1992 med Gary Oldman, Anthony Hopkins, Keanu Reeves och Winona Ryder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar