onsdag 23 maj 2012

ESC 2012 Semifinal 1

Varje år när det är dags för stora finalen (eller semifinalen) blir jag lika förvånad att de i ett helt land inte har tillgång till en enda vettig programledare. Och varför det skrivs så oerhört töntiga manus. Men det hör kanske till? Nåväl, till bidragen då. Kvällens skandal var att Finland inte gick vidare. Gillade verkligen låten. Men jag tror att de föll på svenskan, hade säkert gått bättre om fler förstod texten. Jag tyckte om hennes röst och charmiga finlandssvenska. Överlag tyckte jag att det var rätt dåliga låtar så jag får väl välja ut de jag tyckte var minst dåliga :) Rumäniens låt skulle kunna bli en sommarplåga, jag började i alla fall gunga med. Greklands låt är inte bra men den fastnar. Simpel men fungerande. Islands låt är okej men framförandet är så tråkigt, särskilt hennes pekande och viftande med armarna. Albaniens sångerska kan sjunga men hur fan såg hon ut? Lite väl gapigt var det, hade kanske kunnat tona ner lite. Cyperns låt var ingen höjdare och det var inte världens bästa sångerska direkt men den kommer kanske finnas med på Hits for Kids och ett och annat dansgolv. Danmarks låt var ingen visuell höjdare men gör sig nog ganska bra på radio. Rysslands bidrag är ju inget musikaliskt mästerverk men folk kommer rösta på det för att de tycker det är en ball grej. De är ju galet charmiga. Kan gå hur långt som helst. Och så har vi dampkillarna från Irland, hur orkar de sjunga när de hoppar runt så? Så förutom Finland inte kom med så var det enligt mig rätt låtar som gick vidare.

Dessa gick vidare:
Ungern: Compact Disco – "Sound Of Our Hearts"
Albanien: Rona Nishliu – "Suus"
Ryssland: Buranovskiye Babushki – "Party for Everybody"
Island: Gréta Salóme & Jónsi – "Never Forget"
Cypern: Ivi Adamou – "La La Love"
Rumänien: Mandinga – "Zaleilah"
Danmark: Soluna Samay – "Should've Known Better"
Grekland: Eleftheria Eleftheriou – "Aphrodisiac"
Irland: Jedward – "Waterline"
Moldavien: Pasha Parfeny – "Lăutar"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar