söndag 20 maj 2012

Bok: "De utvalda" 1 och 2

Nu när jag skulle skriva ett inlägg om den andra delen i bokserien ”De Utvalda” märkte jag att jag inte skrivit om den första som jag läste för ett ganska bra tag sedan. Första delen ”De utvalda – Tankeläsaren” handlar om en värld med sju kungadömen. Vissa barn föds med olika färg på ögonen, de kallas särlingar och har speciella gåvor som gör dem extremt bra på något. Gåvorna kan vara nonsensgåvor men de kan också vara mycket användbara som till exempel exceptionellt bra på att strida. Är det användbara gåvor så tar kungarna särlingarna för att utnyttja dem för egen vinning. 18-åriga Katsa har dödandets gåva och används av sin kung som torped. Hon hotar och dödar folk på kungens order. Hon tycker inte om att göra det men har inget val och hennes talang för det är känd och fruktad av alla. Nu var det ett tag sedan jag läste boken men jag minns att jag tyckte boken var bra. Det var ganska effektfullt med en tjej som lemlästade folk till höger och vänster och verkligen kunde slåss för sig.

Andra delen i serien heter ”De utvalda – monstrets dotter” och den var verkligen bra! Det är en fristående del men det lönar sig att ha läst ettan först. Detta är en helt annan värld som innehåller så kallade monsterdjur som är färggranna men ibland dödliga och har en otrolig dragningskraft. Det kan vara monsterfåglar, monsterkatter, monstertigrar. Flamma är den enda levande monstermänniskan sen hennes grymma far dog. När folk ser henne blir de antingen galna av hat eller galna av tillgivenhet. En ganska häftig effekt och något helt nytt för mig i alla fall. Flamma i sin tur kan påverka folks sinnen, få dem att göra som hon vill. Lägg till lite krig mellan kungadömen, starka karaktärer och en riktigt bra intrig så får du en strålande fantasybok med spänning och lite kärlek.

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar