måndag 1 november 2010

Bok: "Vampire Diaries Book 1 & 2"

Nu har jag läst första boken av ”Vampire Diaries” eller rättare sagt bok 1 (The Awakening) och bok 2 (The Struggle) som är sammanslagna i en bok. Jag är ju som jag tidigare nämnt väldigt förtjust i TV-serien och var såklart väldigt nyfiken på böckerna. Jag hade läst innan att de skilde sig en del åt och det kan man ju lugnt säga. Det är faktiskt ganska mycket som inte är samma. Spontant känner jag att det för ovanlighetens skull är TV-serien som är bättre. Så brukar det ju sällan vara. Men sen kan det ju faktiskt vara så att jag tycker det bara för att jag såg TV-serien först och då blir det som är det rätta. Hade jag läst böckerna först hade jag kanske stört mig jättemycket på TV-serien och tyckt att de var helt ute och cyklade. Så efter att i ett antal hundra sidor suttit och tänkt ”Amen det är ju sååå mycket bättre i serien” så har jag nu börjat inse att jag måste se det som två olika historier. Det är bara namnen och vissa detaljer som är detsamma. För det är helt andra personligheter på karaktärerna, personer som inte fått vara med i TV-serien och personer som de lagt till i TV-serien, helt andra levnadsförhållanden och bakgrundshistorier och helt andra händelser som utspelar sig. Men även om jag försöker så är jag fortfarande för fast i TV-serien för att till fullo uppskatta böckerna tror jag. Men jag tycker ändå att de är bra och ser fram emot att läsa de andra delarna också. Har precis börjat på nästa och det händer verkligen grejer!

2 kommentarer:

  1. Funderar på om jag ska göra omvänt. Läsa först...se sen. Vad tycker du? Jag har som sagt sett..typ 3 avsnitt

    Kram Ammi

    SvaraRadera
  2. Jag vet faktiskt inte. Jag vill att du ska få mesta möjliga ut av serien eftersom jag gillar den så mycket. Om du läser böckerna först kommer du kanske inte få det. Eller så kanske det blir skitbra att läsa först. Vem vet??? Inte jag iallfall :)

    SvaraRadera