lördag 6 november 2010

"The Last Airbender" (2010)

M. Night Shyamalans film ”The Last Airbender” är baserad på barnkanalen Nickelodeons TV-serie ”Avatar: The Last Airbender”:

When the hostile Fire Nation threatens to enslave the Water, Earth, and Air Nations, a reluctant and irresponsible boy must face his destiny as the Avatar, the Chosen One who can restore the world order. This new animated series centers on twelve-year-old Aang, who must forgo his selfish wandering to learn to master his latent powers over the four elements. Only then can he conquer the Firebenders, the evil magi who threaten the world.
Källa: IMDb

Jag och min dotter har sett alla tre säsonger av TV-serien och uppskattar den väldigt mycket båda två. Den är spännande och ganska rolig. Filmen, som är från 11 år, saknar TV-seriens charm och humor. Aangs lite barnsliga lekfullhet är borta och även om hans följeslagare Sokka hade någon replik som skulle vara smårolig så var inte heller den karaktären sig riktigt lik. Jag var inte heller helt nöjd med några av de unga skådespelarna. Skådespelandet skiftade väldigt i kvalitet. Sen blir det inte riktigt samma sak när man ska klämma in en säsongs avsnitt på en film. Men allt detta betyder inte att filmen är dålig. Den är otroligt välgjord. Den är visuellt mycket vacker och har fantastiska specialeffekter. Jag kommer se film två och tre också, förhoppningsvis är skådespelarna lite mer varma i kläderna då.
Betyg: 3


Filmen



Serien

1 kommentar:

  1. Kunde inte sagt det bättre själv!
    Tack för att du "drog" ut mig på roligheter, det behövde jag.
    Jag följer gärna med och ser kommande filmer :)
    Vilken bio ska vi välja då tro? ;)

    Kram Vicki

    SvaraRadera