lördag 5 februari 2011

Melodifestivalen Luleå

Den första deltävlingen lämnade mig väl inte i extas direkt. Snarare tyckte jag att allt kändes ganska medel. Programledarna gjorde ett okej jobb men var inte särskilt roliga. Mellanakterna funkade men gav ingen wow-upplevelse. Och kvällens låtar var också sådär medel. Ingen var väl riktigt dålig, jo Jenny Silvers låt var förresten riktigt dålig, och ingen var väl heller riktigt bra.

1.Dilba
Okej låt men snälla sjung ut! Det lät så tyst och försiktigt. En tråkig scenshow och hon såg så stel ut. Kanske berodde på skorna eller den snäva kjolen.

2. Swingfly
Verserna var ganska tråkiga. Refrängen var okej men den lät så svagt. Var det förresten han från Idol som sjöng? Gillade honom då i alla fall, har undrat varför man inte hört något från honom sen dess.

3. Jenny Silver
Hej schlager! Kändes som lite av varje från gamla schlagersånger. Såå tråkig. Och såå tråkig dans med mesiga handrörelser.

4. Jonas Mattson
Hyfsat gung och en sådan låt som jag kan börja gå och sjunga på trots att jag inte tycker den är så himla bra.

5. Le Kid
Fick en känsla av att den kan bli barnens favorit och spelas flitigt på förskolorna vilket bekräftades när min dotter sa att det var hennes favorit. Låten kunde blivit något men det blev lite väl många ”oh”. Det var i alla fall väldigt färgglatt :)

6. Rasmus Wiberg
Jag tror att soundet hade kunnat gå hem i fler länder. Inte jobbig att lyssna på men heller ingen man lyssnar på om och om igen.

7. Pernilla Andersson
Första inledningen som fångade mitt intresse men levde dock inte riktigt upp till det sen. Jag gillade stilen men lite för enformig.

8. Danny
Hemska kläder och frisyr men grym dans. Killen kan sjunga och det var ganska sköna dancebeats. Helt okej låt.

Att Danny skulle gå vidare av dessa tyckte jag nog var rätt solklart. Var nog rätt att Swingfly knep den andra platsen. Förstår inte hur Jenny Silver kunde gå till andra chansen!

Eftersom jag är väldigt svag för akustiska versioner av låtar tipsar jag om denna länk där Jonas Mattson (bidrag nr 4) och hans band sjunger Robyns låt "Dancing on my own". Mysig!

Vinnarlåten ikväll:

2 kommentarer:

  1. Tyckte att både Danny o Swingflys låtar va riktigt bra. bådas refränger satte sig direkt o ja tror att Dannys kommer spelas flitigt ute =)

    men vi lär ju få höra le kid några ggr på jobb antar jag =) eller :( =)

    Jocke

    SvaraRadera
  2. En eloge för att du kollar på melodifestivalen Joakim! Nu kommer vi ha mycket att prata om på jobb på måndagarna! :)
    Jag tror som du att vi kommer få höra Dannys låt en hel del. Förmodligen även Swingflys.

    SvaraRadera