måndag 14 februari 2011

Bok: "Vampire Academy"

Nu har jag läst de två första böckerna i Vampire Academy serien och jag måste säga att jag gillar dem. De handlar om vampyrer men det glömmer man nästan bort ibland för det är en så himla annorlunda bild av vampyrer än vad man är van vid. Det känns mer som om man läser om vanliga människor fast i lite annorlunda levnadsförhållanden. En stor anledning till att jag gillar serien är huvudpersonen, Rose. Hon är den klassiska stereotypen av en kille blandat med en riktig tjej. Ja, hon är alltså en tjej men hon har oxå alla de där dragen man är van vid att se hos de manliga hjältarna i böcker. Hon är beskyddande, tuff, stark och hon slår först och frågar sen. Det är faktiskt ganska uppfriskande. Samtidigt innehåller den allt det där jag inte vill vara utan i en bok om ”Highschool-miljö”; kärlek, humor, konflikter och spänning.


Vampire Academy (första delen) och Frostbite (andra delen i serien).

2 kommentarer:

  1. Ja visst är de helt okay!! Är snart klar med andra boken i House Of Night, men tycker nog Vampyre Academy är lite bättre... Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar båda serierna och kan inte säga att någon är bättre än den andra. De är så olika.

    SvaraRadera