lördag 23 februari 2013

Melodifestivalen: Rapport från genrepet med kvällens bidrag

Det känns lite speciellt att skriva idag eftersom jag var på genrepet igår. Det första jag tänkte på var att man nog uppskattar låtarna mer när man ser dem live. Allt blir lite bättre än TV upplevelsen. Mitt intryck var att detta var den jämnaste delfinalen hittills med flera bra låtar. Förutom två riktiga bottennapp.

1. Army of Lovers – Rockin’ the ride
Min första tanke var: “Krävdes det FYRA låtskrivare till detta?!?” Låten känns töntigt banal och det är svårt att hålla sig för skratt när men ser numret. Alla tre är ju ganska extrema men Jean-Pierre Barda gör att man knappt kan fokusera på låten. Vilket kanske är tur ;) La-Camilla känns mest som rekvisita.

2. Lucia Piñera – Must Be Love
Jag gillar verkligen verserna i denna låten och hon har bra röst. Tyvärr blir refrängen lite tjatig med några för många ”must be loooove”. Men som sagt, verserna gör den ändå bra och det var ett stilrent och snyggt nummer.

3. Robin Stjernberg – You
Kvällens stora överraskning! Denna är riktigt bra. Åtminstone var den det live igår. Publiken gick verkligen igång på den. Det är en schysst partylåt och har också det där lilla speciella som krävs för en vinnarlåt.

4. Sylvia Vrethammar – Trivialitet
Vi som fick rysningar, och inte bra sådana, av Sylvias medverkan i ”Så mycket bättre” lär inte tycka bättre om detta. Låter exakt likadant som allt hon gjorde där. Tråkig och dålig.

5. Ralf Gyllenhammar – Bed on Fire
Jag hade rätt höga förväntningar på Ralf och han levde upp till dem. Riktig power men ändå riktigt fin låt. Snyggt nummer men på gränsen till för mycket eftersom jag nästan tappade fokus på låten ett tag. Men det gör man nog inte mer än första gången :)

6. Behrang Miri – Jalla Dansa Sawa
Detta är en sådan låt som får ett gäng röster för den är så glad och medryckande. Det som stör mig mest är att jag inte hör vad han sjunger. Åtminstone inte live. Ingen höjdare men tillräckligt svängig för att ha en chans.

7. Terese Fredenwall – Breaking the Silence
Tycker detta är en riktigt vacker låt. Ibland blir det lite väl mycket hög falsett för min smak men det är bagateller. Men denna typ av låt är nog ingen vinnarlåt. Däremot lär jag nog lyssna på den efter allt detta.

8. Ulrik Munther – Tell the World I’m Here
Jag tycker detta är en bra låt som jag också kommer lyssna mer på men den har inte den där knorren som krävs för att vinna.

Min slutsats: Robin och Ralf ska lätt direkt till final. Inget annat är tänktbart. Sen tycker jag att Ulrik ska till andra chansen och den andra platsen får nog gå till Terese men det gör inget om det blir Lucia. Bara inte Sylvia eller Army of Lovers går vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar