lördag 9 februari 2013

Melodifestivalen - Kvällens bidrag och mina tankar

1. Anton Ewald – Begging
Han kommer ju garanterat fixa hem en del röster med sina hundögon. I de intervjuer jag sett med honom är han extremt flitig på att använda dem och alltid är det någon som faller för det. Dessutom är han en grym dansare vilket bäddar för ett coolt nummer och det brukar gå hem. Låten är en helt okej partylåt.

2. Felicia Olsson – Make Me No 1
Det är en fin låt, ganska mysig, men en ballad måste vara väldigt speciell för att kunna gå hela vägen i melodifestivalen och det är inte denna.

3. Joacim Cans – Annelie
Glatt, småtrevligt och lite förvånande. Det var ju inte denna stil jag hade förväntat mig av Cans. Men det är inte tillräckligt bra.

4. Swedish House Wives – On Top of the World
Det extremt töntiga gruppnamnet gör ju att man aldrig skulle vilja visa upp dem för övriga världen i Eurovision. Lyckligtvis lär det inte hända för låten är alldeles för tråkig. Det är inte världens sämsta låt men alldeles för medelmåttig. Och så är jag allergisk mot orden ”Oh baby” i låttexter.

5. Erik Segerstedt & Tone Damli – Hello Goodbye
En låt som jag absolut kommer gå och sjunga med i. Tycker det låter riktigt bra. Sen tror jag kanske inte det är ett nummer som skulle gå så långt i Eurovision.

6. Louise Hoffsten – Only the Dead Fish Follow the Stream
Helt okej låt som jag säkert skulle kunna lyssna mer på men ingen vinnare.

7. Rikard Wolf – En Förlorad Sommar
Det är väl inget fel på låten egentligen. Den skulle säkert varit jättefin i ett annat sammanhang. Men i melodifestivalen tror jag att folk mest kommer råka nicka till mellan de andra låtarna med lite mer fart i.

8. Sean Banan – Copacabana
Han går verkligen all in i sitt nummer detta år. Om detta inte blir hans sista år vet jag inte vad han ska hitta på nästa gång. Konceptet är det vanliga. Musiken känns igen, sången likaså, och det känns väl faktiskt som texten har hörts förut också även om den inte är samma som i de andra låtarna. Alla som gillat honom de andra åren kommer göra det igen.

Min slutsats:
Jag tror att Anton kommer gå direkt till final då den sortens partylåtar alltid brukar få mycket röster. Med sig tar han Sean Banan som verkar bli allt mer populär vad han än hittar på. Personligen ser jag gärna att Erik & Tone går vidare på något sätt. Jag tror och hoppas att inledningarna och mellanakterna kommer vara bra genom samtliga deltävlingar. Det började i alla fall bra förra helgen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar