lördag 16 februari 2013

Melodifestivalen: Kvällens bidrag

1. Eddie Razaz – Alibi
Ännu en kille med en partylåt. Funkade det inte för Anton förra veckan borde det inte funka för Eddie ikväll. Lite fotbollsklackkänsla när de Oh:ar i refrängen men det räcker inte för att låten ska bli intressant. Men vem vet.

2. Elin Petersson – Island
Ganska mysig röst och ganska mysig låt. Men det blir nog lite för tråkigt.

3. Ravaillacz – En riktig jävla schlager
Lite sorgligt är det att de får uppta en plats bara för vem de är. För inte kom de väl med för att det är en så fantastisk låt? Det ska bli intressant att se dem ikväll när det är på riktigt för efter det jag har sett verkar de tycka att de själva står så mycket över detta och det mest är på skämt. Synd med tanke på dem som satsar allt på detta och verkligen tar det på allvar.

4. Amanda Fondell – Dumb
Jag är inte överförtjust i Amanda som person (alltså den bild jag får av henne i TV) men låten är åtminstone lite annorlunda. Jag gillar verkligen hennes röst men tycker det är synd att det är så svårt att höra vad hon sjunger.

5. Martin Rolinski – In and out of love
För 80-tals syntpoppigt för min smak.

6. Caroline af Ugglas – Hon har inte
De som gillar Ugglas kommer säkert gilla detta. Inte fruktansvärd men lite gäspning-känsla.

7. State of Drama – Falling
Lite mer mainstream och lite mer min smak.

8. Janet Leon – Heartstrings
Ny partylåt men nu med en tjej. Inte heller denna sticker ut tillräckligt. Kanske kan hon få igång publiken så mycket att det faktiskt blir lite partykänsla.

Min slutsats: Ganska tråkig omgång och därmed väldigt öppen. Ingen sticker ut tillräckligt mycket för att vara given favorit. Jag hoppas verkligen att Ravaillacz kommer sist, är ganska besviken på dem. Om jag ska gissa på vilka som går vidare så tror jag Janet och kanske Eddie. Ja, åtminstone en av dem. Caroline af Ugglas blev ju väldigt populär sist så hon kanske kan hänga med men låten är inte lika bra som då. Jag tycker att Elin ska gå vidare för låten är ganska bra men vet inte om den kommer kunna ta sig genom rutan tillräckligt. State of Drama får gärna gå vidare och jag blir väl inte allt för upprörd om Amanda går vidare heller.

3 kommentarer:

  1. Jag brukar inte lyssna innan av tradition, gillar att överraskas på kvällen. Men jag gillar att läsa din "recension", det blir min enda uppfattning innan, förutom att jag ser Fredagkväll med Malin då. :) Tycker att det är en märklig blandning med de äldre herrarna, ska bli lite kul att se vad de kokat ihop. Kan dock tycka att det är lite dumt av Claes att uttala sig att alla tar det så seriöst, slappna av, många av artisterna kan faktiskt slå igenom under en sådan här kväll. Undrar vad skådespelarna skulle säga om någon sa åt dem att ta sin konst lite mer avslappnat. I övrigt kan jag tycka att det är roligt om de skämtar om saker. Gillade ju Linda o Markoolios Värsta schlagern. Nåja, återstår att se vad vi tycker ikväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inget emot att det skämtas i mellon men då ska det ju vara roligt :) Och även om man har en skämtsam text så kan man ju ta det man gör på allvar. Men jag menar absolut inte att man måste vara så himla allvarlig. Men får gärna ha inställningen att detta inte är så stort för en. Men det är deras vi-står-över-allt-detta-för-vi-är-så-himla-märkvärdiga som stör mig.
      /Anna

      Radera