måndag 1 mars 2010

"Upp"

"Upp" (2009) är inte som andra Pixar/Disney filmer. Den är rolig men inte som till exempel Ice Age. Jag brukar jämnt säga att Pixars och Disneys filmer är lika mycket för vuxna. Då syftar jag oftast på skämten i filmerna. I "Upp" är det inte skämten som är för vuxna utan hela storyn. Jag har inte sett många filmer som lyckas skildra kärlek på ett så fint sätt. Och då pratar jag inte bara om animerade filmer utan om alla filmer. Kärlekshistorien är underbar och den gör mig både glad och tårögd. Filmen tar på ett snyggt sätt upp stora ämnen som den eviga kärleken, drömmen om äventyr, längtan efter barn, förlusten av en älskad och mycket mer. Det är omöjligt att inte tycka om Herr Fredriksson och lille Oscar (eller Russel som han heter på originalspråket, förstår faktiskt inte varför de måste ändra det). Lägg till den talande hunden och en skön fågel så blir det en lagom mysig och rolig film.
Betyg: 4 av 5


1 kommentar:

  1. Liv älskade den filmen och jag med så vi har sett den två gånger! Och fler lär det bli! En otroligt mysig film <3

    SvaraRadera