tisdag 2 mars 2010

"Emma" av Jane Austen

Jag har faktiskt ingen tidigare erfarenhet av Jane Austen. Jag har inte ens sett någon av filmerna som är baserade på hennes böcker. Därför var det ganska kul att jag på min kurs nu fick läsa hennes roman ”Emma”. Man kan väl inte påstå att det egentligen händer så där väldigt mycket i boken. Emmas liv består av middagsbjudningar, utflykter och promenader. Ändå fascineras jag och vill läsa vidare. Deras liv skiljde sig ganska så mycket från ens eget. Klasstillhörighet och hur man uppförde sig var extremt viktigt. Allt de sa och gjorde var hela tiden genomtänkt och korrekt. Där var inte mycket spontanitet och känslouttryck. Ändå så händer det en hel del under ytan och boken är främst en historia om relationer. Den innehåller väldigt lite miljö och personbeskrivningar, istället är det främst dialogerna bär historien. Och det var dialogerna och hur de uppför sig gentemot varandra som gjorde att jag gillade boken. Men mest av allt har den fått mig att vilja se filmerna. Jag blir väldigt nyfiken på hur de skilldrar miljöerna, kläderna och de olika karaktärerna.


1 kommentar:

  1. Jane Austen är en fantastisk författarinna. Jag har i och för sig inte läst så mycket av henne, utan sett filmerna. Alla hennes böcker handlar om just relationer och hur man ska vara gentemot varandra, och såklart om klasstillhörighet och vett och etikett. En av mina absoluta favoritfilmer är Stolthet och fördom. Den gjordes för några år sedan med Keira Knightley i huvudrollen. Kanske fel att säga att det är en favoritfilm när det egentligen är BBC:s serie med samma namn som är fantastisk. Jag tycker inte att Keira gör sig bra som Elizabeth Bennet. Nä, det ska vara serien, då med Colin Firth som Mr Darcy. Den är ett måste att se!!! Jag har den så den får vi se en kväll :).

    SvaraRadera