måndag 1 februari 2010

Sherlock Holmes

Kan man sammanfatta en film med ordet ”snygg”? För det var vad Sherlock Holmes (2009) var. Snyggt kameraarbete, snyggt regisserad, snygga miljöer, snygga specialeffekter. Den hade till och med riktigt snygga slagsmålsscener. Jag är själv inte Sherlock Holmes expert men inser att denna film förmodligen skiljer sig ganska markant från böckerna och det stör säkert de som förväntar sig större likheter. Själv ser jag detta som en film för sig och den är riktigt häftig. Jag gillar Guy Ritchies filmer och denna var absolut i klass med de övriga. Filmen kändes längre än sina 2 tim och 8 min men inte på grund av att den skulle vara långtråkig utan för att det händer så sjukt mycket att man inte förstår hur allt kan rymmas på den korta tiden. När man tror att man räknat ut allt så tar den nya vändningar. Skådespelarna (med Robert Downey Jr och Jude Law i täten) är lysande och även om det främst är en action/thriller så är det mycket humor i den.
Betyg: 4+ av 5


4 kommentarer:

  1. Håller med. Den var verkligen super. I samma anda som lock stock och den filmen bara älskar jag.

    SvaraRadera
  2. Glömde säg att jag härom dagen även såg Law Abiding Citizen även den en bra men grym film. Klart sevärd!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar den också. Allt du skriver, Anna, stämmer. Allt är så snyggt gjort och skådespelarna gör verkligen sina jobb. Men jag måste ge pluspoäng till Robert Downey Jr. Tror inte filmen hade varit den film den är ifall han inte hade skildrat Holmes på sitt speciella sätt.

    SvaraRadera