torsdag 21 augusti 2014

Recension: "Jackass Presents: Bad Grandpa" (2013)

Titel: Jackass Presents: Bad Grandpa

År: 2013

Sågs i format: Blu-ray

Förväntningar: Jag gillar inte Jackass. Har visserligen inte sett särskilt mycket av dem men för mig verkar deras program bara ha handlat om att orsaka sig själva så mycket smärta som möjligt eller att vara så äckliga som möjligt. Men så råkade jag se trailern för Bad Grandpa och tyckte det var sjukt rolig. Så jag var ju tvungen att se filmen, trots att det var Jackass som stod bakom.

Handlingen: Filmen bygger på att Johnny Knoxville är sminkad och utklädd till en gammal man och tillsammans med vad som ska föreställa den gamla mannens barnbarn åker de runt bland intet ont anande människor och hittar på galna saker. Allt filmas med dolda kameror, dock så bra gjort att det känns som riktig film. Det fina med handlingen är att även när det inte finns människor runt omkring utan bara skådespelarna så håller de sig hela tiden till sina karaktärer och storyn. Man upplever det alltså inte som ett sketchprogram utan som en riktig film. Det blir bara så mycket roligare när man vet att det är vanliga människor och äkta reaktioner när de galna sakerna händer. Och jag blir varm i hjärtat av relationen mellan morfar och barnbarn hur märklig och på låtsas den än är.

Skådespelarinsatser: Fantastiska! Johnny Knoxville är så jävla bra. Han gör den gamla mannen galet trovärdigt och vad som än händer så tappar han aldrig masken. Men han får god konkurrens av Jackson Nicoll som spelar barnbarnet Billy. Vilken stjärna!! Han är så sjukt duktig och jag imponeras så över hur han klarar av att göra allt han gör i filmen.

Action: Lite kanske, fast på det roliga sättet.

Drama: Man tar ju inte dramabiten på allvar utan den är ju till för att göra de ännu roligare. Vilket funkar.

Humor: Jag älskar filmens humor. Jag sitter inte och skrattar högt genom hela filmen (fast det blev en hel del gapskratt) men jag tror att det är en sådan film som jag kommer se flera gånger och skratta mer för var gång åt favoritscenerna.

Romantik: Nja

Spänning: Jag får visserligen hjärtklappning ibland när man undrar hur de vanliga människorna ska reagera :))

Visuellt: Kostym och smink förtjänar en hel hög med priser för sitt jobb. Framförallt smink som åtminstone har vunnit Best Special Makeup Effects – Feature Films på galan Hollywood Makeup Artist and Hair Stylist Guild Award och blivit nominerade till en Oscar. Som jag nämnde innan har de också lyckats väldigt bra med en filmkänsla och inte en dokumentärkänsla trots att de har så mycket dolda kameror. En hel del lyckade specialeffekter har de också, en del äckligare än andra :)

Musik: Minns inte så mycket av den just nu förutom i ett visst dansnummer :) Tror att jag kommer tänka på den desto mer när jag ser filmen igen. Har för mig att där var en del låtar jag tyckte passade bra.

Sammanfattning: Den var precis lika rolig som jag trodde. Eller roligare då jag inte vågade ha för höga förhoppningar på Jackass-gänget.

Betyg: 4 av 5