fredag 8 augusti 2014

Recension: "Guardians of the Galaxy"

Titel: Guardians of the Galaxy

År: 2014

Sågs i format: Bio 3D

Förväntningar: Jag hade inte särskilt höga förväntningar. Trailern lockade mig egentligen inte direkt men jag var biosugen och jag brukar alltid ge Marvel-filmer en chans då de brukar vara underhållande. Handlingen: Det visade sig att jag hade helt missuppfattat en del av handlingen i trailern. En ganska väsentlig del tror jag. När jag såg trailern trodde jag att typ regeringen eller något anlitade denna brokiga samling figurer för att utföra ett uppdrag som skulle rädda hela galaxen. Jag tyckte inte det kändes särskilt trovärdigt att de skulle lägga alla världars öde i deras händer då de inte verkade direkt hoppfulla när det gällde deras förmåga att verkligen göra något. Fast så gick det ju inte till utan det var helt andra saker som gjorde att dessa fem karaktärer började samarbeta och genast blev det mycket mer trovärdigt. Kanske svepte man lite lätt förbi saker som motiven till varför folk gjorde si och så, framförallt de onda karaktärerna, men annars gillade jag handlingen. Den höll bra tempo genom hela filmen och inte en minut gick då jag kände att den sackade lite. Det är karaktärerna, och relationerna dem emellan, som gör filmen. Allt som händer är givetvis också av intresse men det är deras personligheter, personkemi och dialoger som gör filmen så charmig. De fem huvudkaraktärerna har alla ett ganska brokigt och kriminellt förflutet och ser enbart sina egna behov och önskningar. Det är det som tvingar dem att samarbeta. Givetvis förändras detta under filmens gång och det kan se ut att vara på ett sådant där sliskigt ”amerikanskt” sätt men det är hela tiden med glimten i ögat och på gränsen till parodi. I inledningsminuterna kände jag mig lite förvirrad över att det utspelade sig 2014 samtidigt som teknologin och besök på andra planeter fick det att kännas som lååångt fram i tiden. Men det visar sig sen att inget av filmen utspelas på jorden så det är väl helt enkelt övriga planeter som är längre fram i utvecklingen.

Skådespelarinsatser: Jag tror jag gillade alla i denna film. Chris Pratt har jag inte sett så mycket av men han gjorde huvudkaraktären Quill perfekt. Charmig humor samtidigt som han fixade actionscenerna galant. Zoe Saldana gjorde en utmärkt mördarmaskin (Gamora) med ett hjärta, Dave Bautista var jättebra som den gigantiske, hämndlystne men förvånansvärt vältalige Drax, Bradley Cooper gjorde rösten till den coolaste tvättbjörnen (?) i stan, Rocket, så bra att jag inte ens kunde höra att det var han, och då var inte rösten direkt tillgjord. Vin Diesel sa inte många ord som rösten till Groot men denna karaktär i form av ett levande träd var underbar. Sen var där en hög lyckade biroller med bland annat Glenn Close, John C. Reilly och Benicio Del Toro.

Action: Ja, action var det då ingen brist på. Många coola slagsmålsscener som fick extra kraft med hjälp av specialeffekter samt jakter och krig både på marken, i luften och i rymden.

Drama: Lite tårögd blev jag faktiskt ett par gånger när det var ett par rörande scener. Men sen är jag ju också väldigt blödig :)

Humor: Det var nog biten som överraskade mig mest med filmen, att jag skrattade så mycket. Inte så att man satt och asgarvade filmen igenom men det var så där charmigt småputtrande med humor hela tiden. Inte så avancerad men ändå lite egen.

Romantik: Lite romantik fanns det men det var ingen huvudingrediens direkt.

Spänning: Så mycket action ger ju såklart en viss spänning men det var inte så att man satt på helspänn och den var ju inte läskig på något sätt.

Visuellt: Jag är mycket nöjd med specialeffekterna. Först och främst alla olika varelser från olika planeter, vissa animerade och vissa utklädda människor. Sen världarna, rymden, rymdskeppen och som jag nämnt innan actionscenerna var alla mycket snyggt gjorda.

Musik: Musiken har en alldeles speciell roll i filmen då ett gammalt mixtape från 80-talet följer oss hela vägen. De goa låtarna bidrar både med humor och att man vill gunga med.

Sammanfattning: En mycket positiv överraskning och jag ser fram emot uppföljaren.

Betyg: 4 av 5