tisdag 1 november 2011

Bok: "Starcrossed"

Nu ska jag äntligen skriva om "Starcrossed" som jag faktiskt läste ut för ett bra tag sen. Denna text på baksidan av boken fick mig att vilja läsa den direkt:

When shy, awkward Helen Hamilton sees Lucas Delos for the first time she thinks two things: the first, that he is the most ridiculously beautiful boy she has seen in her life; the second, that she wants to kill him with her bare hands.

Jag har inte blivit så fast i en bok sen jag läste Twilight första gången. Kanske beror det på att där finns extremt många likheter mellan de två. Vissa karaktärers personligheter kan jag nästan jämföra rakt av med de från Twilight: Lucas – Edward, Hector – Emmet, Ariadne – Alice, Jason – Jasper, Familjen Delos – Familjen Cullen. Fast jag tror inte att det är något författaren Josephine Angelini har gjort med vilje, det är helt enkelt karaktärer som funkar och som ofta finns med. Lucas är den killen vi faller för. Hector kan verka lite bufflig men har egentligen ett stort hjärta och man kan inte låta bli att gilla honom. Ariadne är så god och snäll att man bara vill vara henne. Jason står för lite sunt förnuft. Även om likheterna med Twilight finns gör det mig inget, det funkar ju och jag gillar det. Sen tycker jag att temat med gudarna känns nytt och spännande. Jag älskade första delen av boken som innehåller mycket av den känslan som beskrivs i texten jag la in ovan, den ilska och hat hon känner (och inte bara hon). Det är riktigt bra. Kärlekshistorian och spänningen håller mig fast boken igenom och jag längtar SÅ efter fortsättningen som väntas komma ut i maj 2012.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar