söndag 26 september 2010

Bok: "En vampyrs bekännelse"

För många år sen såg jag filmen men minns inget av handlingen. Därför tänkte jag att jag äntligen skulle ta tag i att läsa boken. Bokens starka sida är karaktärsskildringarna. Rice gör vackra porträtt av dem allihop men framförallt huvudkaraktären Louis. Men tyvärr räcker inte det. Boken fångar aldrig mig till 100 % och jag tror att det beror på sättet den är skriven. Vi får läsa om hur en journalist intervjuar Louis som berättar historien om sitt liv som vampyr. Det blir typ ”vampyren sa att han sa…”. Det är naturligtvis inte skrivet så illa men det blir trots ett berättande i fler led än vad jag gillar. Det gör att jag aldrig känner mig riktigt på plats i historien. Den känns mer återberättad än vad böcker normalt gör. Boken är en av tio böcker som ingår i serien ”The Vampire Chronicles”. Jag har inte läst någon av de andra, förhoppningsvis är de skrivna på ett annat sätt och kanske därmed bättre.

• En vampyrs bekännelse (Interview with the Vampire) (1976)
• Nattens furste (The Vampire Lestat) (1985)
• De fördömdas drottning (The Queen of the Damned) (1988)
• De dödligas förförare (The Tale of the Body Thief) (1992)
• Djävulens frestelser (Memnoch the Devil) (1995)
• The Vampire Armand (1998)
• Merrick (2000)
• Blood and Gold (2001)
• Blackwood Farm (2002)
• Blood Canticle (2003)


7 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen böckerna av Anne Rice. Har du föresten sett att det ska komma en del 5 i house of night serien

    SvaraRadera
  2. House of Night finns redan i sju delar. Det sägs att det ska bli tolv stycken totalt. Har du läst några av dem?

    SvaraRadera
  3. Ikväll så e´det dax för......
    Bokmyyyysss :-) :-) Längtar!!

    Kram Ammi

    SvaraRadera
  4. Jag har läst de två första nu på semestern. Ska låna de andra två på svenska nu på bibblan. Har du läst vampire acadamy?

    SvaraRadera
  5. Har inte läst Vampire Academy ÄN. Självklart ska jag läsa även dem. Har du?
    Vad tycker du om House of Night hittills? Synd att du inte läser dem på engelska. Jag tror att de gör sig väldigt mycket bättre på orginalspråket. Deras sätt att prata med varandra går inte att översätta rätt på svenska.

    SvaraRadera
  6. Ja äntligen ska du få läsa de andra delarna oxå. Skönt, då kan vi prata ordentligt om böckerna utan att jag är rädd för att avslöja för mycket :)

    SvaraRadera
  7. Läser dem på svenska enbart för att jag inte ska tappa lusten. Verkar vara lite så med mig och engelska böcker. Men de är säkert bättre på engelska. Gillar serien men samtidigt tycker jag att den är lite tonårig. Men på ett bra sätt

    Har läst två av böckerna i vampire acadamy började läsa house of night imellan. Men nu ska jag läsa klart dem serien. De är lite lika men ändå inte. Vet inte vem jag gillar bäst.

    SvaraRadera