torsdag 12 augusti 2010

"Snabba Cash"

Många har sagt att ”Snabba Cash” (2010) är bra. Till och med väldigt bra. Men jag gick ändå inte in med för höga förväntningar eftersom jag överlag är ganska svårflirtad när det gäller svenska filmer. Särskilt när det ska vara action då det ofta brukar bli lite B-igt. Hyllningarna till regissören Daniel Espinosa har dessutom varit många. Så var filmen bra då? Nej, inte direkt. Ett grepp de använde sig flitigt av var att hoppa fram och tillbaka mellan tid och rum. Typ att du har en kille som gör något på kvällen, samma kille på natten och så han igen på morgonen så klipps det och hoppas mellan dessa tidpunkter. Nu är det mycket möjligt att det kan vara en av de saker som folk gillat med Espinosa men det var i alla fall inte my cup of tea. Filmen kändes lite ytligt tyckte jag, förutom när det gällde den lilla flickan som verkligen berörde mig. Men barn har en förmåga att göra det. Joel Kinnaman som tillhör en av mina favoriter bland svenska skådespelare gjorde återigen en bra insats och det gjorde flera andra också. Filmen hade sina ljusa stunder men på det stora hela var jag ganska så besviken.
Betyg: 2

1 kommentar:

  1. Jag hatade filmen. Ett tips läs boken den är super. De har även gjort ändringar i filmen som inte är i boken som just handlar om dottern och inte tagit med viktiga saker. Man fick ju inte se att JW sålde knark till sina bratsvänner och var så bra på det att han fick avancera eller vad som hade hänt hans syster Camilla.

    Nej läs boken jag tror inte att du blir besviken fast du har sett filmen. Den är så mycket mer.

    SvaraRadera