måndag 29 juli 2013

"World War Z" (2013)

För att jag ska ge en film en femma i betyg krävs inte bara att den är fantastiskt gjord med en bra handling, den måste också ge mig en viss känsla. Jag måste känna mig förbluffad över hur fantastiskt bra den är. Jag tror att det bara hänt en gång tidigare sedan jag startade denna blogg och det var med ”Inception”. Nu har det hänt igen. Att se ”World War Z” var som ett träningspass, jag var helt matt efter. Redan inledningen med texterna är fenomenalt gjord. Den består av en massa TV-klipp men det är gjort medan sådan känsla att jag verkligen greps tag av det. Efter några minuters lugnt tempo kör den mest actionfyllda inledning jag varit med om igång. Sen håller nästan hela filmen samma tempo med några tacksamma pauser där man kan andas ut. Filmen är så galet snyggt gjord. Jag älskar hur de har gjort zombierna, de är obehagliga utan att bli töntigt överdrivna. Effekterna är awesome, allt känns verkligt. Jag tycker storyn håller. De går visserligen inte särskilt djupt i det och visst hade vissa saker kunnat utvecklas mer men det funkar. Brad Pitt gör ett bra jobb som vanligt precis som övriga av de mindre kända skådespelarna. ”World War Z” SKA ses på bio! Den kommer säkert vara ganska okej även på TV men jag är rätt övertygad att den inte hade gett mig samma känsla där som nu gör att jag ger den högsta betyg. Jag tror också att 3D gav den det lilla extra även om man inte sitter och tänker på några 3D effekter. Det har man inte tid till.
Betyg: 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar