torsdag 4 april 2013

Bok: "Jane Eyre"

Nu har jag avslutat en av de stora klassikerna, nämligen ”Jane Eyre” av Charlotte Brontë. Det jag gillade med boken var först och främst språket. Blev otroligt fascinerad av Brontës sätt att skriva. Hennes beskrivningar, hur människorna pratade, hur de tänkte… ja, det blev ett nöje att läsa bara för det underbara språket. Jag blev också väldigt förtjust i Jane och hennes personlighet. Vilken tjej! Och på 1800-talet! Men jag hade väldigt svårt för att acceptera att hon skulle vara så ful som det så många gånger beskrevs. Hela hennes personlighet och sätt att vara var för vackert helt enkelt. Flera av karaktärerna var väldigt starka och det var lätt att antingen tycka om eller avsky dem. Ska jag ha med ett litet minus så var det att jag inte blev uppslukad av storyn. Det var inte så att jag bara var tvungen att läsa vidare utan det kunde utan problem gå några dagar utan att jag med spänning undrade vad som skulle hända här näst. Men på det stora hela en bra bok! Nu ska jag försöka bestämma mig vilken film eller TV-serie om henne jag ska se. Det finns några att välja på. Tar tacksamt emot tips på vilka som är bra. Listar de jag hittat nedan.


 
 
Filmer och TV-serier:
 

Film från 2011
 

Film från 2006
 

Mini-serie från 2006
 

Film från 1943
 

TV-film från 1970
 

Mini-serie från 1983
 

TV-film från 1997
 

Mini-serie från 1973
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar