söndag 25 mars 2012

"The Hunger Games" (2012)

Boken ”The Hunger Games” (eller ”Hungerspelen” som den heter på svenska) är fantastiskt bra och även om jag såg fram emot filmen hade jag definitivt inga förväntningar på att den skulle kunna bli lika bra som boken. Det går bara inte. En film är alldeles för kort för att få in allt och den kan aldrig få samma känsla som när man följer med huvudpersonen så nära som man gör i boken. Och filmen var inte lika bra som boken. Men det var absolut inte dålig. Jag tycker de har gjort ett riktigt bra jobb. Huvudstaden och dess invånare var nog det som jag tyckte de hade lyckats bäst med. Själva ”arenan” var också helt okej. Castingen är till stora delar väldigt bra. Filmen blir absolut bäst för de som har läst boken då man nog har lättare att hänga med och scenerna får lite mer utfyllnad. Men jag tror ändå den kan vara sevärd även för dem som inte har läst. Det är en läskig framtidsvärld vi får ta del av men våldet var ganska nedtonat i filmen.
Betyg: 4-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar