söndag 31 mars 2013

"The Host" (2013)

Att göra film efter boken rätt av förstod jag skulle vara omöjligt så jag räknade med en hel del skillnader. Och jag förstår precis de skillnader som gjordes men tyvärr så gör sig inte storyn lika bra på film. Det som är så bra med boken (kampen inom Melanie, kärlekshistorierna m.m) blir inte alls så gripande på film. När man får höra den inre rösten känns det lite krystat, men samtidigt skulle det ju inte gå att lösa på ett annat sätt. I boken byggs stämningen upp under ganska lång tid men det hade varit långtråkigt på film fast det gör att en stor del av känslan försvinner. De laddade känslorna i triangeldramat uteblir nästan helt i filmen. Till viss del uppstår det väl lite kemi med Max Irons (som passade riktigt bra som Jared) men jag känner noll för hennes relation till Ian vilket är så jävla synd för det var det jag kände mest av allt när jag läste boken. För övrigt tyckte jag att de hade lyckats bra med miljöerna, det var nästan precis så jag såg dem framför mig. Och även om jag inte tyckte filmen var superbra så blev jag riktigt sugen på att läsa boken igen. Även om de första 150 sidorna var lite sega. För sen blev den riktigt bra och jag vill uppleva det igen som jag saknade i fillmen.
Betyg: 3-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar