lördag 9 mars 2013

Melodifestivalen - Vem ska vinna?

Bottenskiktet

Att Ravaillacz bör komma på sista plats är väl ganska givet. När Markoolio och Linda Bengtzing gjorde ”Värsta Schlagern” så var det en tydlig parodi. Det var på skoj och man drev med melodifestivalen med glimten i ögat, på ett kärvänligt sätt. Nu försöker Ravaillacz göra samma sak (bra fantasi!) men totalt utan humor. Att den kom med i startfältet överhuvudettaget är för mig ett mysterium. Att den kom till final är pinsamt!

Näst sist vill jag se YOHIO. Detta är ett typexempel på hur ytlighet går före innehåll. En annorlunda image hyllas och döljer hur tråkig låten egentligen är. Hans armviftande är också ganska irriterande.







Mellanskiktet

Jag gillar Sean Banan och tycker han har både roliga texter och bjuder på en härlig show. Men det är bara kul för oss svenskar. Övriga världen skulle inte kunna ta del av ironin och humorn i hans framträdande utan bara se honom som en pajas som framför en sång de inte förstår poängen med.

Det är inget fel på Louise Hoffstens låt. Jag kommer nog lyssna på den och den kommer passa på radio. Men här når den inte hela vägen.





Toppskiktet

Jag har INGEN aning om vilken låt jag tycker ska vinna. Det finns ingen så självklar som förra året, ingen som verkligen sticker ut. Samtliga av låtarna nedan har kvalitéer och är bra. Jag gillar att lyssna på dem. Samtliga har också något som inte gör dem till självklara vinnare. Jag kan därför inte rangordna dem. Men jag kan skriva vad jag tycker om dem :)

Jag tycker Antons låt är en riktigt skön partylåt. Och jag gillar verkligen hans moves, han är en grym dansare. Men det stör mig att han har så mycket sångförstärkning av kören. Jag förstår att han är tvungen för att kunna dansa så som han gör men då kanske man kan anpassa dansen lite istället så det är hans sång som framträder mest även i refrängen.

Ulriks låt är riktigt bra. Den kommer jag definitivt att lyssna på. Men inte heller den känns som en självklar vinnare. Den behöver sticka ut ännu mer, det räcker inte bara att ha en bra låt.

Hade inte Robin haft sådana problem med nervositeten som gör att han missar de höga tonerna så tror jag faktiskt att detta hade varit min vinnarlåt. Men han lär ju knappast få mindre problem i stora finalen så tyvärr skulle det nog inte funka. Men låten har vad som krävs tycker jag. Och jag gillar Robin för övrigt så det är himla synd!

State of Dramas låt är min klara favorit. Som vanlig låt sett. Älskar sådana här softa låtar. Men i stora schlagerfinalen tror jag inte den skulle ha en suck alltså ser jag inte heller den som en vinnarlåt.

Det är något visst med David Lindgren. Han har både dansen och sången. Och man blir glad av hans låt. Kanske kommer han komma smygande mot en topplacering. Förresten hade jag velat höra honom sjunga Robins låt, då hade det nog varit klockrent.

Det som talar för Ralf är att det är den låt som sticker ut mest. Plus att det är en riktigt bra låt. Och Ralf är cool. Jag tror nog att jag lutar mest åt denna, men helt säker är jag inte :)















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar