onsdag 20 mars 2013

"Oz the Great and Powerful" (2013)

Hmm.. vad ska man egentligen säga om ”Oz the Great and Powerful”? Det är lätt att luras med av det vackra. Först ett riktigt snyggt intro, sen en härligt nostalgisk svartvit inledning och till slut de fantastiska färgerna och specialeffekterna i landet Oz. Detta är en film gjord för 3D och den gör sig väldigt väl så. Men handlingen… tja, det är möjligt att man uppskattar den mer om man sett, och gillar, första filmen (The Wizard of Oz 1939). Själv har jag bara sett bitar av den och minns inte så bra. Men jag har ju ändå ganska klart för mig vad den handlar om. Men de många referenserna till första filmen gick ju mig helt förbi. Problemet är kanske att jag inte känner något för någon av karaktärerna, förutom möjligtvis lite för den flygande apan och china girl. Jag känner definitivt inget för Oz, spelad av James Franco. Mila Kunis gör väl en hyfsat intressant häxan Theodora och även Rachel Weisz som häxan Evanora. Däremot har jag extremt svårt för Michelle Williams som häxan Glinda. Kan vara så att den var mer familjefilm än vad jag hade förväntat mig och då blir det ett annat skådespel. Fast samtidigt uppskattar jag väldigt många andra familjefilmer. Men den var absolut inte jättehemsk, lite småunderhållande men inte mer.
Betyg: 3-

3 kommentarer:

  1. Du får mig inte att bli sugen på denna film. Synd. För jag gillar verkligen den från 1939. Den borde du se. Mysig att se med barnen. Den är så go och sångerna är mysiga. Rekommenderar verkligen den. Den här nya tror jag att jag väntar på tills den kommer på tv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske ska tillägga att min kompis, som sett (och älskade) första filmen, tyckte att även denna var jättebra. Så det kanske du också skulle göra :)

      /Anna G

      Radera
  2. Ok. Kanske ska titta då.. :)

    SvaraRadera