torsdag 3 april 2014

RoboCop (2014)

Jag minns faktiskt inte om jag har sett hela originalfilmen från 1987 eller bara delar av den. Men själva storyn minns jag åtminstone. När det nu gjordes en remake hade jag ganska höga förväntningar på actionnivån. Men det nådde tyvärr inte riktigt upp dit. I en sådan här film vill jag ha riktigt tuffa actionscener där det händer mycket och så ska de vara snyggt gjorda också såklart. Snyggheten i filmen var det visserligen inget fel på. Framtidens teknik ser väldigt verklig ut så det blir inget problem med trovärdigheten. Men nu snackar jag ren action och det var det för lite av. Avsaknaden av det lockar kanske en bredare publik, fast å andra sidan tror jag att de som väljer att se Robocop till stor del är sådana som är ute efter action. Men Robocop är ju faktiskt mer än bara action. En hel del samhällskritik finns med och visst får man tänka till lite även om de olika sidorna av det goda och onda bubblar över av klichéer. Den onda sidan drivs bara av vinstsyfte och det finns lixom inget annat framför deras ögon och inget, allra minst människoliv, får dem att tveka en endaste sekund. Det handlar också mycket om samvete och andra mänskliga känslor och egenskaper. Det blir såklart väldigt tydligt när man jämför robotar och människor. Visst hade man kunnat gå in ännu djupare på det men samtidigt blir det svårt när du ska ha in allt annat också som man vill ha med i en sådan här typ av rulle. Skådespelarinsatserna var det inget fel på. Givetvis extremt kul att få se svenska Joel Kinnaman i huvudrollen och jag tyckte att han gjorde det bra. För övrigt glänste Gary Oldman och Samuel L Jackson i sina roller men det gör de väl alltid!
Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar