lördag 1 februari 2014

Melodifestivalen Deltävling 1 - Malmö

Idag blir det lite lättare att säga vad jag tycker inför kvällens bidrag då jag inte behöver nöja mig med klippen på hemsidan av låtarna, eftersom jag var och såg genrepet igår. Trots lite missar här och där känner jag mig ändå lugn för att det kommer bli en bra omgång även i år. Nour och Anders gjorde bra ifrån sig som programledare och passade bra ihop. Öppningsnumret, speciellt filmen, var ganska roligt. Scenografin var väldigt fin men jag tror inte man upplever den lika bra genom TV:n som live när man får se hela framför sig. Men nu till kvällens bidrag!

1. YOHIO - To the End
Jag var inte alls förtjust i YOHIOs låt förra året och kunde verkligen inte förstå hur den kunde bli så populär. Den låt han har i år är betydligt bättre men fortfarande ingen vinnare. Bitvis låter han dessutom som en ganska bra sångare, något jag saknat förut.

2. Mahan Moin - Aleo
Visst satt man och diggade med lite när man såg den live. Och det gick snabbt att sjunga med på vissa ställen. Men inte tillräckligt bra.

3. Linus Svenning - Bröder
Jag gillar Linus och det är inget fel på låten. Särskilt när den kommer igång på riktigt. Och lite extrapoäng får den pga det känslomässiga med hans bror. Men den är inte speciell nog för att ta sig hela vägen.

4. Elisa Lindström - Casanova
Årets dansband/Linda Bengtzing låt. Jag avskyr den :)

5. Alvaro Estrella - Bedroom
Okej, den har ingen vidare djup text men va fan, det tog två refränger sen satt jag och sjöng med. Andra gången vi hörde den (den lottades fram till vinnare) så diggade vi rejält. Hela vägen till bilen sjöng jag "Boom, Boom never made it to the bedroom". Han är dessutom en riktig performer och numret är snyggt.

6. Ellen Benediktson - Songbird
Det är ju som en liten saga hur hon hamnat i melodifestivalen. Och jag förstår varför. Vilken fantastisk röst. När hon klämmer i på slutet fylldes hela arenan och man fick gåshud. Och låten är superfin. Men en melodifestivalvinnare? Nja..

7. Sylvester Schlegel - Bygdens son
Jag vet inte om det var något konstigt med hans röst eller i fall det faktiskt skulle vara så men när Sylvester började sjunga lät det väldigt konstigt. Hans ljusa röst lät falsk och vi började lixom titta på varandra och undra vad det var som pågick. Jag tror inte att detta är något som går hem i de svenska stugorna. Även om låten är lite småball och annorlunda jämfört med klassiska mellolåtar.

8. Helena Paparizou - Survivor
Helena är duktig och låten är helt okej. Men den har inte det där lilla extra som krävs för att gå hela vägen.

Min slutsats: För mig är den enda självklara valet Bedroom. Den håller jag stenhårt på. Sen är det väl lika självklart att Casanova inte ska gå vidare. Tror väl inte heller på Bygdens son. Sen är det ganska öppet och jag blir väl egentligen inte upprörd vilken av de övriga det än blir. Dock ganska säker på att det blir YOHIO.



Kvällens bästa - Alvaro Estrella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar