tisdag 7 februari 2012

Bok: "Den vita katten" (Berörarna del 1)

”Den vita katten”, första delen i Holly Blacks serie ”Berörarna”, är betecknad som ungdomsroman men jag vill nog påstå att den går lika bra för vuxna. En del saker i den som svindlerier och manipulationer kan kanske kräva en viss mognad av läsaren. Det är dessutom en hel del att hålla reda på och många snabba vändningar. Fast det är det som gör boken så bra. Jag gillar att den lämnar så stort utrymme för mig som läsare att försöka räkna ut vad det egentligen är som pågår. Jag gillar hur huvudkaraktären Cassel lär oss svindleriets konst samtidigt som han får dåligt samvete för att han utför sådant. Dessutom gillar jag att alla inte är goda utan faktiskt har ganska tråkiga sidor. Det är spännande att tillsammans med Cassel försöka lägga pusslet och man får hela tiden precis lagom med ledtrådar så man inte räknar ut allt för tidigt. Hela berörar-grejen och också skickligt uppbyggd och jag gillar överlag stilen i boken. Ser fram emot att läsa nästa del!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar