fredag 8 juli 2011

"True Grit" (2010)

Jag gillar westernfilmer. När det dessutom är en bra westernfilm blir det riktigt underhållande. Det absolut bästa med ”True Grit” är persongalleriet. Jag älskar de tre huvudkaraktärerna Mattie Ross, Rooster Cogburn och LaBoeuf som alla är fantastiskt spelade av Hailee Steinfeld, Jeff Bridges och Matt Damon. Hailee, som jag tror gör sin första roll i en biofilm här, är helt outstanding. Jag skulle kunna lyssna på den tuffa och envisa 14-åringen hur länge som helst. Scenen när hon dealar med hästhandlaren är ett perfekt exempel. Det jag inte förstår är varför hon blev Oscarsnominerad i ”Bästa Kvinnliga Biroll” när hon helt klart har huvudrollen i filmen. Även om Jeff Bridges är bra, och också han blev Oscarsnominerad men han i huvudroll (?), så är jag lite mer imponerad av Matt Damon. Jag känner knappt igen honom.

Storyn då? Jo, den är bra den också. Enda minuset är slutet som jag tyckte blev alldeles för abrupt. Det är dessutom vackert filmat med vackra miljöer. Alltså en riktigt bra film.
Betyg: 4

1 kommentar:

  1. titta på gratis filmer via internet http://www.nordic-tv.com

    SvaraRadera