tisdag 6 juli 2010

"Shutter Island" (2010)

”Shutter Island”, eller ”Patient 67” som den heter på svenska, är en psykologisk thriller och har alla förutsättningar för att bli en riktigt bra sådan. Jag menar, spelplatsen är en fängelseö med en anstalt för mentalt störda brottslingar. Tidsperioden är 50-talet och två poliser åker till ön för att utreda en patients mystiska försvinnande. Men även om de ansvariga på anstalten säger att de vill hjälpa så är de allt annat än medvilliga. Samtidigt har huvudpersonen, polisen Teddy Daniels spelad av Leonardo DiCaprio, ett jobbigt förflutet som vävs in i det hela. Men trots detta tycker jag att filmen blir ganska slätstruken. Det är som om jag hela tiden väntar på att den ska bli riktigt spännande men det blir liksom inte mer. Skådespelarinsatserna och den hyfsat oväntade vändningen på slutet höjer betyget ett steg.
Betyg: 3

2 kommentarer:

  1. Läste boken innan jag såg filmen. Den var mer spännande :) Men filmen bygger helt efter boken

    SvaraRadera
  2. Jag kan tänka mig att den passar riktigt bra som bok. Men nu känns det tyvärr inte så lönt att läsa den när man vet hur den slutar. Skulle gjort det först :(
    /Anna

    SvaraRadera