onsdag 21 juli 2010

Bok: "Främlingen" (1992)

Diana Gabaldon’s serie om Claire och Jamie är tydligen en storsäljare men jag hade inte hört talas om den förrän min kompis läste den för andra gången och tyckte att jag skulle göra detsamma. Jag tvekade lite innan jag startade då samtliga böcker är väldigt tjocka med extremt liten text. Men nu har jag tagit mig igenom första bokens 735 sidor. Jag har både gillat och inte gillat den, fast mest gillat :)

Andra världskriget är över och Claire Randall och hennes man reser till Skottland för att lära känna varandra igen efter krigsårens påtvingade separation. Vid en utflykt till häxringen Craigh na Dun hemsöks Claire av magiska krafter som ett viljelöst offer dras hon in i en klyfta i stenformationerna.
Tidsresan har börjat. Året är nu 1743. Clarie är en främling i en oförsonlig tid. De skotska klanerna kämpar ett blodigt frihetskrig mot den engelska kungamakten. Claire misstänks vara engelsk spion och tas till fånga av klanen MacKenzie.
Hon möter nu Jamie Fraiser som blir hennes beskydddare och älskare. Mellan dem växer en passion som är starkare än tid och rum. Claire inser att Jamie är mannen hon väntat på i hela sitt liv. Med fruktan ser hon fram emot den stund då hon måste välja mellan honom och att återvända till sin egen tid ...
Källa: Adlibris


Eftersom jag älskar sådant som utspelar sig förr i tiden är såklart boken något för mig. Dessutom är det ju en kärlekssaga med en hel del action, ännu ett plus. Egentligen var det bara ett riktigt minus; Jag inser att det är en helt annan tid än nu och att man hade en helt annan kvinnosyn och barnsyn. Aga var något som hörde till vardagen. Jag förstår att hon måste acceptera vissa saker som hon inte hade gjort i sin egen tid men det jag inte förstår är att hon så pass snabbt accepterar det även känslomässigt, för sig själv. Rent av har förståelse för det. Under ett parti i boken retade jag mig mycket på detta vilket fördärvade helhetsupplevelsen lite. Men före och efter det var den riktigt bra även om den segade till lite på slutet. Jag kommer definitivt att läsa även de övriga böckerna men eftersom de är så långa tror jag att jag får varva med andra böcker emellan :)

2 kommentarer:

  1. Jag försökte läsa den här för många år sedan. Men jag gav upp och mycket pga att texten är så liten. Jag höll på att få spader. Berätta föresten vad du tycker om Marked sedan. Satt och funderade för någon vecka sedan om jag skulle beställa den. Beställde en ny bok som heter Törst i stället. Har dock inte läst den än.

    SvaraRadera
  2. Jag är nu inne på nästsista boken ..det finns ytterligare en till..men den går bara att läsa på engelska.

    kram Ammi

    SvaraRadera