onsdag 10 september 2014

Recension: "Teenage Mutant Ninja Turtles" (2014)

Titel: Teenage Mutant Ninja Turtles

År: 2014

Sågs i format: Bio 3D

Förväntningar: Jag hade nog medelförväntningar. Tyckte den såg helt okej ut på trailern men väntade mig ingen storfilm. Kändes som en film som kunde uppskattas av både mig och dottern.

Handlingen: Handlingen är det som mest påminner om ett barnprogram. Jag gillar visserligen att vi får ta del av sköldpaddornas bakgrund samt deras förhållande till övriga världen medan de tvingas gömma sig nere i kloakerna. Det som verkligen inte håller är de onda och deras motiv till att förstöra världen. Där finns noll djup utan man nöjer sig med att de är onda och måste stoppas. Det ger ju visserligen anledning till en hel hög actionscener och högre krav än så ska man kanske inte ha på filmen.

Skådespelarinsatser: Kanske är det inte rättvist att jämföra verkliga människor med de datoranimerade figurer då man med de sistnämnda kan göra vad man vill och få dem att uttrycka så mycket mer känslor i sina ansikten. Men sköldpaddorna är verkligen filmens stjärnor. Samtliga mänskliga skådespelare är ganska bleka, möjligtvis undantaget Will Arnett men där kanske jag är för partisk då jag i princip tycker han är rolig bara jag ser honom.

Action: Gott om action för hela familjen, kanske inte lämplig för de allra minsta.

Drama:

Humor: Där var en hel del ställen då både jag och dotterns skrattade gott. Oftast är det sköldpaddorna som står för den delen.

Romantik: Några stycken som trånar efter Megan Fox men mycket romantik får vi inte se.

Spänning: Även om det är en hel del action så är storyn ganska förutsägbar. Så riktigt spännande blir det nog aldrig. Däremot lyckades de med ett par sådana där plötsliga hoppa-till scener, åtminstone för oss lite känsligare i publiken :)

Visuellt: Sköldpaddorna är riktigt bra gjorda tycker jag. Jag tror att det är samma teknik som med Gollum i ”Sagan om ringen” att man fäster punkter på riktiga skådespelare som sedan förs in i datorn för att skapa själva varelsen. De smälter in ganska naturligt trots att det egentligen är sjukt onaturligt med gigantiska sköldpaddor som går och pratar. Fightscenerna är också snyggt gjorda och specialeffekter är det inget fel på.

Musik:

Sammanfattning: Helt okej familjeunderhållning med en blandning av action och humor.

Betyg: 3 av 5