söndag 28 september 2014

Recension: "Lucy" (2014)



Titel: Lucy

År: 2014

Sågs i format: Bio

Förväntningar: Jag hade väldigt höga förväntningar. Luc Besson är en av mina stora favoriter och handlingen lät ju för cool för att vara sann!

Handlingen: Som jag ser det har filmen två handlingar. Den lite djupare handlingen på ett övre plan som handlar om vad människans hjärna är kapabel till. Den handlingen är awesome! Det är skitcoolt att se hur dessa teorier kommer till liv med specialeffekternas hjälp. Men sen den andra handlingen, grundstoryn som måste finnas för att Luc Besson ska kunna få visa upp sina filosofiska resonemang, den är lite fattigare. Jag köper fullt ut hur Lucy blir denna supermänniska genom drogerna som sprids i hennes kropp men sen jakten på henne där badguys kan springa runt med vapen på allmänna platser utan att någon blinkar... Filmen hade vunnit på att göra även denna storyn lite mer meningsfull.

Skådespelarinsatser: Scarlett Johansson är fantastisk i rollen som Lucy! Först som den halvtoppade/drogade/bakfulla tjejen utan några större bekymmer i världen, sen som totalt skräckslagen när hon dras in av de omänskligt grymma knarksmugglarna och slutligen som ascool hämnerska och supermänniska med övernaturliga talanger tack vare superdrogen som av misstag sprids i hennes kropp. Morgon Freeman gör som vanligt bra ifrån sig och hans karaktär fyller en stor funktion som förklaring till vad det är som händer i människans hjärna.

Genrer: En rejäl skopa action blandat med lite Sci-Fi och thriller. Några skratt bjöds det faktiskt på också.

Visuellt: Som väntat alldeles fantastisk visuell upplevelse som ska ses på bio.

Sammanfattning: En snygg, actiontät och stundtals lite obehaglig film som nästan levde upp till mina förväntningar.

Betyg: 4 av 5

2 kommentarer:

  1. Intressant. Några av mina kompisar satt och tokdissade den i helgen. Nu blir jag väldigt nyfiken av dessa motstridiga åsikter. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att man kan tycka väldigt olika om denna :) Beror nog helt på vilken typ av filmer man gillar.

      Radera