söndag 23 december 2012

”Hobbit: En oväntad resa” (2012)

Jag har hört mycket om att ”Hobbit: En oväntad resa” skulle vara lite seg, framförallt i början av filmen. Och jag förstår vad de menar men jag upplevde det inte alls som segt. Jag gillade verkligen berättandet och återblickarna i början även om tempot inte var särskilt högt. Jag frossade i Tolkiens underbara värld och tyckte historierna som berättades var intressanta och sättet de berättades på briljant. Jag har också hört missnöje om filmens utseende, att den kändes mer animerad än ”Sagan Om Ringen” filmerna men det tror jag beror på det nya höghastighetsformatet. Jag såg nämligen inte filmen i det nya formatet, vilket jag trodde att jag skulle göra, och jag upplevde filmen precis lika fantastisk gjord som de tidigare. Det nya formatet, som tydligen gör bilden oerhört skarp och därmed lite overklig, gällde tydligen bara i 3D vilket jag på grund av bokningskrångel inte fick se. Jag har hört att ovanan vid det gör att figurer och miljöer kan se mycket mer fejk ut än vad man är van vid. Men som sagt, i det gamla hederliga formatet såg det alldeles utmärkt ut. Skådespelarna var som klippta för sina roller. Martin Freeman passar perfekt som Bilbo och jag tyckte att Richard Armitage var mycket bra som dvärgprinsen Thorin. Hans blick visar att han menar business! Jag tyckte faktiskt att samtliga dvärgar var bra. Blev lite överraskad när jag såg att James Nesbitt från ”Kalla fötter” spelade Bofur, kände inte alls igen honom. Sen har vi ju gamla trotjänarna sen de tidigare filmerna, fantastiska Ian McKellen som Gandalf och den helt briljanta Andy Serkis som Gollum. Gollum är bättre än någonsin, ansiktsuttrycken är helt otroliga. Hur mycket animation det än är så gör Andy Serkis ett otroligt jobb för att ge Gollum liv och jag tycker att han borde bli Oscarsnominerad, minst! Andra givna nomineringar är kostym, scenografi, specialeffekter, musik… ja jag kan fortsätta hur länge som helst. Till slut får jag väl tillägga att ”The Hobbit” är för redan sagan-om-ringen-frälsta. Gillade du inte dem bör du inte göra dig besvär nu. Själv förstår jag inte hur jag ska klara mig ett helt år tills nästa del kommer!!
Betyg: 4+

 
 
 
 

1 kommentar:

  1. Vågade inte läsa ditt inlägg förrens jag sett filmen. Jag håller med , jag gillar den där berättande rösten i början, det börjar ju likadant i första Sagan om Ringen-filmen. Tyckte det var så skönt att låta sig dras i de fina miljöerna och vyerna som kändes bekanta från Sagan-filmerna. 4+ är nog mitt betyg också, om inte högre. Inget kan slå Sagan om Ringen-filmerna som är mina absoluta favoriter alla kategofier, och denna kom inte riktigt upp i samma nivå, men nästan. Fighten mot vättarna kändes lite lång, skulle de aldrig komma därifrån, eller hade någon kommit på hundra varianter av att slå omkull en vätte och så ville de visa alla...? Men det var bara en liten synpunkt. Blir intressant att se om de kan hålla kvaliten i 2 filmer till. Längtar till nästa del...
    / Lotta m Elza

    SvaraRadera