fredag 16 november 2012

"Skyfall" (2012)

Jag har verkligen gjort vad jag kunnat för att inte ha för höga förväntningar på ”Skyfall”, James Bond-älskare som jag är. Jag har knappt sett en trailer och har inte läst en enda recension. Men givetvis har jag inte kunnat undgå att den fått femmor av någon och att folk nämnt den som den bästa Bondfilmen någonsin. Kanske var det därför som jag faktiskt blev liiite besviken. Låt mig klargöra: Det är ingen dålig film! Men jag hade förväntat mig mer. Jag tror det är två saker som jag velat ha annorlunda. Ett: Mer av huvudskurken! Javier Bardem är briljant som skurk. Han är underbart kylig, sliskig och obehaglig utan att det blir överdrivet löjligt. Men varför fick han inte mer plats? Varför kunde han inte få vara hemskare? Ondare? Göra något större? Det var största felet enligt mig. Andra var att det var lite för lite Bondkänsla. Jag vet att många har hyllat den just därför, för att den är lite annorlunda mot de andra, men jag vill att den ska vara just Bond. Han får gärna visa sig lite känslig och mänsklig, han får gärna ha svagheter, men han måste ju fortfarande vara Bond! Givetvis måste jag ju ta upp de bra sakerna också. Härlig inledningsscen med svenska Ola Rapace (Yay!), underbart intro till Adeles fantastiska theme song (fick gåshud när den inleddes), fantastiska rollprestationer, bra dialoger (om än kanske lite för många), bra actionscener (om än lite för få) och supersnyggt gjord.
Betyg: 4-


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar