tisdag 30 december 2014

Recension: "Into the Storm" (2014)



Titel: Into the Storm

Format: Blu-ray

Förväntningar: Mest nyfiken på specialeffekterna.

Handlingen: Eftersom det inte bara går att leka med specialeffekter och visa ett gäng tornados i en och en halv timme så måste de ju även hitta på lite storys runt omkring som ska driva filmen vidare. Dessa storys känns ytliga och framkrystade. MEN det stör mig faktiskt inte då det inte är på grund av dem jag ser filmen. Den stora behållningen är när det kommer tornados och allt vad det innebär i kaos och förödelse. Tack vare dessa slipper jag reta mig på att de bara tagit de mest klichéartade historierna för karaktärerna; söner och pappa som fått relationsproblem efter mammans död, mesiga killen som är kär i snygga tjejen, mamman som slits mellan sitt jobb och familjen och stormjägaren som kan gå över lik för att få sina tornados på film. Allt detta nuddas som sagt bara vid ytterst ytligt och skulle säkert kunna ge mycket mer djup i filmen om man fick veta mer men helt ärligt vet jag inte om det finns plats för det.

Skådespelarinsatser: Inga superkändisar men flera du känner igen från TV. Sarah Wayne Callies från ”The Walking Dead”, Matt Walsh från ”Veep” och Nathan Kress från ”iCarly” Däremot tog det mig halva filmen innan jag kände igen Richard Armitage som spelar Thorin i ”Hobbit”. Alla gör de ett helt okej jobb.

Visuellt: Som jag sa innan, denna film ses för effekterna. Om jag förstått det rätt är detta inte en storbudget film men det märks minsann inte. Det är fantastiskt bra gjort och tornadorna ser galet verkliga ut. Får mig att ångra att jag inte såg filmen på bio!

Genrer: Action och drama och så lite humor när de två jackass-knäppa byborna med stora youtube-drömmar dyker upp med jämna mellanrum.

Sammanfattning: Gillar du snygga effekter och spännande naturkatastrofer är den helt klart sevärd. Man sitter ju inte och nickar till direkt.

Betyg: 3 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar