tisdag 14 maj 2013

Bästa inledningen på ESC!!

Jag blev så himla glad när jag läste att första semifinalen, och starten på hela Eurovision Song Contest, kommer att inledas med det fantastiska numret från en av melodifestivalens mellanakter då Loreen sjöng Euphoria tillsammans med ett helt gäng barn (denna gång är det dock andra barn, nu från Lund och Malmö). Det var så otroligt vackert och kändes långt in i själen. Jag hoppas innerligt att de inte ändrat för mycket på numret, och om de gjort det så bara till det bättre.

Som vanligt är jag nyfiken på mellanakten, denna gång skapad av Andreas Kleerup, och så ska det bli intressant att se vad Petra Mede hittar på. Låtarna då? Ja, de ska kanske också bli kul att se men helt ärligt är jag mer intresserad av själva jippot än dem :)

Omdömena är inte helt rättvisa då jag bara lyssnat på låtarna en gång och oftast växer de efter några gånger så mina åsikter kommer nog ändras.

1. Österrike: "Shine" – Natália Kelly
Helt okej men kunde gjorts ännu bättre. Tanken var god men det räcker inte.

2. Estland: "Et uus saaks alguse" – Birgit Õigemeel
Gäsp! Dansbandsballad.

3. Slovenien: "Straight Into Love" – Hannah
Den där elektroniska inledningen känns igen något enormt! Vilken låt tänker jag på?? Kunde blivit en hyfsad discodänga men refrängen är lite för tråkig.

4. Kroatien: "Mižerja" – Klapa s Mora
De kan ju sjunga och det är väl egentligen ganska vackert men alldeles för tråkigt för min smak.

5. Danmark: "Only Teardrops" – Emmelie de Forest
Den stora favoriten och helt klart en bra låt. Dessutom gillar jag hennes röst. Och flöjtslingan!

6. Ryssland: "What If" – Dina Garipova
Ganska fin ballad.

7. Ukraina: "Gravity" – Zlata Ognevich
Det engelska uttalet gör att jag inte kan höra vad hon sjunger. Inte dålig men jag väntar bara på att något mer ska hända i låten, men förgäves.

8. Nederländerna: "Birds" – Anouk
Förväntningar kom automatiskt när jag såg att det var Anouk som sjöng. Dessutom har hon valt låten själv. Fast sen läste jag att låtskrivarna blev jätteförvånade att hon tog den och tyckte inte alls att den passade i ESC. Och jag får nog hålla med dem. Även om sången är ganska fin.

9. Montenegro: "Igranka – Who see
Detta låter mest somt skämtrap med en skränig refräng. Fast det där elektroniska känner man ju igen.

10. Litauen: "Something" – Andrius Pojavis
Tråkig.

11. Vitryssland: "Solayoh" – Alyona Lanskaya
Känns som om man hört den förut. Trallvänlig men inte bra.

12. Moldavien: "O mie" – Aliona Moon
Inte dålig men inget särskilt heller.

13. Irland: "Only Love Survives" – Ryan Dolan
Det skulle nog gå att studsa runt till denna på ett dansgolv. Jag gillar trummandet i början.

14. Cypern: "An Me Thimáse" – Despina Olympiou
Tråkig ballad.

15. Belgien: "Love kills" – Roberto Bellarosa
Helt okej, men jag tycker den bygger upp till något större än vad det blir.

16. Serbien: "Ljubav je svuda" – Moje 3
Inte så bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar