lördag 25 juni 2011

American Idol vs. Svenska Idol

Efter en dags maratontittande har jag nu sett färdigt hela senaste säsongen av American Idol. Och som ett fan av Idol kan jag ju inte låta bli att jämföra den svenska med den amerikanska. Och jag måste ju säg att den amerikanska överglänser den svenska. Här har du listan på varför enligt mig;

1 Resultatshowerna
I USA har de programmet med idolernas framträdanden en kväll och sen resultatshowen kvällen efter istället för samma kväll som här i Sverige. Det gör att resultatshowen får mycket mer tid med flera roliga inslag och grymma gästartister. Utröstningen blir också mer spännande så. I Sverige är det inte ens alla som orkar stanna uppe och kolla på resultatshowen. 2011 års finals resultatshow var epic!

2 Juryn
Jag gillar vår svenska jury. Så som den såg ut fram tills nu alltså med Bagge, Bagge och Carlsson. Men det går naturligtvis inte att toppa den kunniga Randy Jackson, the lovely Jennifer Lopez och the one and only Steven Tyler. Randy har ju varit med länge (är det alla säsonger?) men Jennifer och Steven var nya för i år och de har båda gjort ett riktigt bra jobb. Jennifer verkar verkligen vara en härlig människa som även om hon ger kritik är mån om att ge det på ett bra sätt. Jag gillar dessutom att hon visar sina känslor. Steven är bara Steven. Shit var skön han är. Han är inte bara en grym sångare och cool som få (även om han verkar dela garderob med en 80 årig tant) han är ju värsta myskillen också!

3 Talangerna
Det säger sig själv att om man jämför antalet invånare och därmed sökande så bör det dyka upp fler fantastiska talanger i USA. Sverige har haft många bra talanger men bredden i USAs program är större och talangerna lite mer unika.

4 Gästartisterna
Till slut fick jag sluta förvånas över vilka storheter till gästartister de lyckades få med i American Idol. Visst har samtliga av dem ett album, en film eller föreställning som samtidigt promotas men vadå?! Det höjer ju underhållningsvärdet något enormt med sådana artister. Under denna säsong (som ännu inte visats färdig i Sverige) gästades programmet av bland annat Black Eyed Peas, Florence and The Machine, Katy Perry, Rihanna med flera. I finalen var det crazy! Tänker inte nämna vilka som var med där för vissa var överraskningar.

5 Inslagen
I American Idol är där många inslag med deltagarna där de pratar om varandra eller när de hittar på olika saker. Visst är de efter manus och inte alls så spontana som de ska verka men det kvittar, de är ofta roliga ändå.

6 Produktionen
Det sägs att i USA ska allt vara större och värre. Det anses ju inte heller som något positivt att säga att det är ”så amerikanskt”. Men det blir ju större och det blir ju bättre!

Här är tre av mina favoriter. Först Lauren som var min favorit från första gången hon var på audition. Sen kommer Paul som  jag oxå gillade från början pga hans väldigt speciella röst. James var däremot inte min favorit från början, även om jag hoppades att han skulle gå vidare, men han blev bara bättre och bättre för var avsnitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar