söndag 24 november 2013

”The Hunger Games: Catching Fire” (2013)

I andra filmen har de lyckats betydligt bättre än i den första att fånga känslor och stämning från boken. Fortfarande går det såklart inte att jämföra, boken innehåller så mycket fler händelser och man kommer mycket mer på djupet, men jag tror att för dem som inte läst böckerna kommer man ändå lite närmre i denna än i förra. Om det är manuset eller regisörens förtjänst vet jag faktiskt inte. Både miljöerna och personerna känns klockrena. Ja, med ett undantag… Det är inget fel på Josh Hutcherson som skådespelare MEN HAN ÄR INTE PEETA! Och det spelar faktiskt roll. Den Peeta jag ser i filmerna är inte densamma som i böckerna. Jag älskade Peeta i böckerna och höll på honom men i filmen passar de ju inte ens ihop. Hur ska jag då kunna hålla på honom? Och hur ska jag kunna förstå hur Katniss känslor slits mellan honom och Gale? Men kärlekshistorian är trots allt inte det stora i denna film/bokserie så det är väl något jag kan leva med. Övriga roller är perfekt castade. Jag älskar Woody Harrelson som Haymitch och det känns som man får lite mer av honom nu. Donald Sutherland och Philip Seymour Hoffman är utmärkta som maktgalen och ondskefull president respektive slug spelledare. Jag älskar också Stanley Tucci som Ceasar Flickerman, Lenny Kravitz som Cinna och Elisabeth Banks gör en underbar Effie. Filmen är spännande och man slits mellan att förfäras över den hemska verkligheten de lever i och att skratta åt knäppheterna som pågår samtidigt.
Betyg: 4+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar