fredag 10 augusti 2012

"The Dark Knight Rises" (2012)

Med tanke på hur bra de tidigare två filmerna i Nolans Batman-triologi varit (där tvåan var amazing!) så blir det automatiskt ganska mycket pepp inför tredje och sista (?) filmen. De recensioner jag läste innan var oftast lyriska men trailern och några av folks kommentarer gjorde att jag ändå sänkte mina förväntningar lite. Men oj vad bra det var. Mycket är visserligen mörkt, hemskt och deppigt men jag greps från den häftiga inledningen med flygplanet och satt sedan fast ända till slutet. När Bruce Wayne äntligen gjorde entré som Batman igen, en bra bit in i filmen, fick jag gåshud. Skurken Bane (Tom Hardy) är obehagligt kylig och hans enorma kropp gör ju sitt till. Masken accepterar jag men hade önskat en något mindre tillgjord röst. Det blev lite mycket Darth Vader. Tycker även att det är lite jobbigt med Batmans röst men förstår att han gör till den för att inte bli igenkänd som Bruce Wayne. När Anne Hathaway först dök upp i filmen tyckte jag inte alls hon passade in. Men efter några minuter ändrade hennes karaktär personlighet och plötsligt kändes hon som klippt och skuren. Som väntat är effekterna fantastiska, bland annat en del osannolika vapen och fordon känns hur verkliga som helst. Även ljudet gjorde mycket i filmen med effektfull tystnad, vacker sång och snygga slagsmålljud. En fantastiskt välgjord film helt enkelt!
Betyg: 4+

4 kommentarer: